اظهارات ظریف درباره پولشویی واکنش‌های متفاوتی را بر انگیخت ؛ گرامی مقدم ، رحیمی ، پارسایی و جوادی حصار ، دفاع کردند

 

 

 

نگام ؛ سیاسی _ «گروه ویژه اقدام مالی» (FATF) در نشست خود که از ۲۲ تا ۲۷ مهر برگزار شد اعلام کرد که یک بار دیگر تا فوریه سال آینده میلادی (بهمن‌ سال جاری) به ایران مهلت می‌دهد به بخش بزرگی از برنامه عملیاتی برای پیوستن به این گروه عمل کند. این مهلت به زودی به سر می‌رسد. به گفته محمد جواد ظریف، دولت توان مقابله با «فضاسازی‌ها»‌ی کسانی که از پولشویی نفع می‌برند و به همین سبب با تصویب لوایح مبارزه با پولشویی مخالفت می‌کنند را ندارد.وزیر امور خارجه ایران در گفتگویی با دفاع از لوایح مرتبط با FATF از پشت پرده برخی مخالفت ها با این لوایح خبر داد و عنوان کرد:«فکر می‌کنم پشت برخی از این فضاسازی ها منافع اقتصادی است. بالاخره پول شویی یک واقعیت در کشور ماست و خیلی ها از پول شویی منفعت می‌برند».

 

حسن مقیمی

 

محمد جواد ظریف گفت:«اعتقاد دارم خیلی از این نگرانی ها صادقانه است، یعنی دوستان ما نگرانی صادقانه دارند. اما فکر می‌کنم پشت برخی از این فضاسازی ها منافع اقتصادی است. بالاخره پول شویی یک واقعیت در کشور ماست و خیلی ها از پول شویی منفعت می‌برند. اگر کدی هم در این باره داشته باشم امکانش را ندارم که علنی کنم ولی کدهای زیادی درباره میزان پول شویی در کشور وجود دارد. من نمی‌خواهم این پول شویی را به جایی نسبت دهم، اما جاهایی که هزاران میلیارد پول شویی می‌کنند حتما آن قدر توان مالی دارند که ده ها یا صدها میلیارد هزینه تبلیغات و فضاسازی کنند. من هیچ دستگاهی را متهم نمی کنم، من افرادی را که در این قضیه منافع دارند پشت القای این تصورات می دانم».

این اظهارات ظریف واکنش‌های متفاوتی را بر انگیخت و باعث شد تا مصاحبه وی جنجال ساز شود.

اسماعیل گرامی مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی :سخنان دکتر ظریف منافع برخی را به خطر انداخته است/ هدف برخی تنها فرافکنی است

سخنگوی حزب اعتماد ملی گفت: افرادی که از بی قانونی و فقدان بررسی منابع سود برده اند بدیهی است با صحبت های دکتر ظریف در رابطه با پولشویی مخالف بوده و از او انتقاد کنند.

«اسماعیل گرامی مقدم»، سخنگوی حزب اعتماد ملی، در مورد هجمه های اخیر به وزیر امور خارجه کشورمان درباره FATF اظهار کرد: این هجمه ها و حملات به وزیر امور خارجه کشورمان نشان می دهد کسانی که بی قانونی و فقدان بررسی منابع مالی، برای آنها منفعت داشته است مخالف تصویب FATF و CFT هستند و سخنرانی و ایرادات به حق دکتر ظریف را به ضرر خود می دانند.

وی در ادامه افزود:  برخی تا منافع آنها به خطر نیفتد از چنین امر بدیهی ناراحت نمی شوند و آن را محکوم نمی کنند. در کشور ما فقدان این قوانین باعث روان شدن و انتقال آسان پول های سیاه و کثیف شده است.

گرامی مقدم تصریح کرد: اولین اقدام FATF بعد از الحاق ما به این سازمان، بررسی منابع مالی و بستن انتقال پول بدون منبع با حجم های زیاد است.

وی اضافه کرد: عارضه مهم نپیوستن به FATF ایجاد شکاف طبقاتی است. زمانی که عده ای به واسطه پول های کثیف دارایی های میلیونی کسب می کنند، عده ای فقیرتر می شوند که این موضوع در آینده باعث افزایش چالش های اجتماعی و امنیتی خواهد شد.

وی بیان کرد: کسانی که مدعی شکست دولت و دکتر ظریف هستند هدفی جز فرافکنی ندارند. اینها بودند که در دوره آقای احمدی نژاد کشور را به سوی شکست بردند و باعث تحریم های شدید بر علیه ایران شدند.

گرامی مقدم گفت: ما از طریق برجام توانستیم به مجامع بین المللی ثابت کنیم که اهل صلح و تابع مقررات بین المللی هستیم. معتقدیم برجام معاهده‌ای موفق بین ایران و کشورهای غربی بوده و آمریکا از آن خارج شده است.

وی تشریح کرد: اسرائیل و عربستان برجام را توافق بدی می دانستند و جریان های راست تندرو هم در همان راستا برجام را محکوم می کنند. این جای شگفتی است و باید از آنها پرسید که چرا با کشورهایی مانند عربستان و آمریکا و رژیم صهیونیستی که برجام را توافق بدی می دانند، هم سو شده اند.

گرامی مقدم در پایان اشاره کرد: دکتر ظریف به درستی در برجام نقش آفرینی کرده و از حقوق ملت ایران در مجامع بین المللی دفاع کردند. امروز هم نکوهش به سمت آمریکایی هاست که چرا از برجام خارج شده اند.

علیرضا رحیمی ،عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی :تخریب‌کنندگان وزیر خارجه در زمین دشمن بازی می‌کنند/ ظریف فقط گوشه‌ای از پشت پرده مخالفت‌ها با «FATF » را مطرح کرد

یک عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: کسانی که این روزها ظریف را تخریب می‌کنند در زمین دشمن بازی می‌کنند.

پست های مرتبط

علیرضا رحیمی درباره حضور وزیر امورخارجه کشورمان در کمیسیون امنیت ملی و ارائه توضیحاتی در خصوص پولشویی گفت: آقای ظریف نکاتی دارند که خودشان بر اساس تعاملی که بین کمیسیون امنیت ملی و وزرات امورخارجه وجود دارد در جلسات کمیسیون مطرح می‌کنند.

نماینده مردم تهران ادامه داد:‌ آقای ظریف در جلساتی که حضور دارند نظرات و گزارشات خود را ارائه می‌دهند.

وی در خصوص سخنان وزیر امور خارجه کشورمان درباره پولشویی گفت: صحبت‌های دکتر ظریف نسبت به مخالفان «FATF» و «CFT» کاملا روشن واضح است، بدین معنا که در پشت پرده این مخالفت‌ها در برخی موارد مسائل دیگر وجود دارد و باید برای کسانی که در صف اول مخالفت ایستاده‌اند توضیح داده شود.

رحیمی ادامه داد: آقای ظریف عنوان کردند افرادی که در صف اول مخالفت چه در مجلس و چه در خارج آن قرار دارند، نگاه‌شان به منافع ملی است در صورتی که از پشت پرده‌های مخالفت‌ها کمتر اطلاع دارند. لذا کل صحبت آقای ظریف عیان کردن گوشه‌ای از مخالفت‌هاست که شاید خود مخالفان هم اطلاع کمتری از داشته باشند.

وی با اشاره به حملات برخی از جریان و رسانه به وزیر امورخارجه کشورمان گفت: نکته قابل توجه  ظرف ۲۴ ساعت گذشته حملات مخالفین دولت و تیم دیپلماسی به آقای ظریف بود که باید تاکید کرد ایت حملات خلاف منافع ملی است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: نوع حملات دشمن شادکن است؛ افراد با هر انگیزه‌ای به وزیر امور خارجه حمله می‌کنند باید مناسبات بین‌المللی و واقعیت‌های منطقه را در نظر بگیرند، باید در این شرایط نگاه حمایتی وجود داشته باشد در غیر اینصورت بازی در زمین دشمن است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که شفاف صحبت کردند درخصوص چنین مواردی چه تاثیری بر افکار عمومی دارد، بیان کرد: جامعه و افکار عمومی  یکی از مطالباتش شفافیت است، اگر در خصوص مبارزه با فساد با شفافیت و بدون تبعیض اقدام حرکت شود قطعا موجب رضایت‌مندی مردم خواهد شد، صحبت های دکتر ظریف هم چیزی غیر از این نیست.

جستجوگر هوشمند خبریجستجوگر هوشمند خبریجستجوگر هوشمند خبری

رحیمی افزود: دکتر ظریف گوشه‌ای از وضعیت پشت پرده مخالفت‌ها با « FATF » را مطرح کردند که اتفاقا یک گام در مسیر اعلام واقعیت و روشنگری‌ها است.

وی تاکید کرد: باتوجه به اینکه مخالفان چه در خارج و چه در داخل مجلس سطح مخالفت‌ها را به افکار عمومی و کف خیابان کشاندند آن هم در صورتی که موافقان استدالال‌های خود را در مجلس و جلسات بیان می‌کنند، لذا این روشنگری آقای ظریف هم برای افکار عومی و هم برای کسانی که در صف اول شبکه‌سازی و فضاسازی می‌کنند می تواند استدالال های فنی و کارشناسی باشد.

 

بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی : اظهارات اخیر ظریف ایجاد امیدواری برای مقابله با فساد است

سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی اظهارات اخیر وزیر امور خارجه را موجب ایجاد امیدواری در مردم دانست و گفت: گفتن چنین مطالبی این امید را در مردم ایجاد می‌کند که اراده‌ای برای مبارزه با فساد وجود دارد.

بهرام پارسایی اظهار کرد: کسانی که به خاطر اظهارات اخیر دکتر ظریف به ایشان حمله کردند مخالفان سی اف تی و افرادی هستند که به ظاهر موافق شفاف‌سازی به ویژه در بحث رای نمایندگان بودند؛ در حالی که ایشان هم به نوعی شفاف‌سازی کرد پس از چه چیزی برآشفته شدند؟ اگر واقعا به دنبال شفاف‌سازی هستند به جای حمله به دکتر ظریف بگردند و ببینند عوامل و مشکلاتی که ایشان مطرح کرد کجاست.

وی با بیان این‌که وزیر امور خارجه ارتباط تنگاتنگی با رهبری دارد، افزود: ایشان در جریان مذاکرات هم فشار عدیده‌ای را متحمل شد و در حدی که امکان داشت اقدامات مثبتی را انجام داد. حالا این هجمه‌ها نشان می‌دهد که اتفاقا بحثش به حقیقت نزدیک است که ناگهان توپخانه‌ها علیه وزیر خارجه فعال شده است. آقای ظریف در اظهاراتش بودجه وزارت خود را با برخی دستگاه‌های دیگر مقایسه کرد که این امر در هجمه‌های اخیر خود را نشان می‌دهد.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی ادامه داد: موضوع دیگر که بر صحبت‌های آقای ظریف صحه می‌گذارد این است که در زمان تصویب سی اف تی در مجلس و در حالی که همه گذاره‌ها و منطق حکم می‌کرد که ارزش دلار کاهش یابد شاهد افزایش قیمت دلار بودیم و پاسخ وارونه‌ای از بازار گرفتیم، اما بعد از رد سی اف تی از سوی شورای نگهبان شاهد کاهش قیمت دلار بودیم. در همین جا مافیای اقتصادی خود را نشان می‌دهد. آنها می‌خواهند نشان دهند که سی اف تی تاثیری ندارد، لذا در تصویب آن ارزش دلار را افزایش می‌دهند و در زمان رد آن ارزش دلار را کاهش می‌دهند.

پارسایی با بیان این‌که حمله به وزیر خارجه در شرایط فعلی تحریم‌ها به نفع منافع ملی و انسجام کشور نیست، اضافه کرد: وقتی موضوعی به طور شفاف از زبان مسئولین گفته می‌شود مردم امیدوار به این می‌شوند که اراده‌ای برای مبارزه با فساد وجود دارد اما متاسفانه در مخالفت‌ها، منافع مردم در نظر گرفته نمی‌شود. البته ما مسئولین پاکدست زیادی داریم اما به هرحال فساد هم وجود دارد که اگر جامعه به وجود این اراده برای مبارزه با فساد امیدوار شود با سیاست‌های حاکمیت همراه خواهد شد.

وی در پایان اظهار کرد: حمله به اظهارات افشاگرانه وزیر امور خارجه در واقع خفه‌کردن و کورکردن سوسوهای امید و صداهای افشاگرانه است در حالی که مردم شاید تحریم را تحمل کنند، اما فساد را تحمل نمی‌کنند و اگر جدیتی برای شفاف‌سازی وجود داشته باشد می‌توانیم بحران تحریم را به خوبی رد کنیم.

 

صادق جوادی حصار، فعال سیاسی اصلاح‌طلب :استدلال ظریف برای پیوستن به FATF قانع‌کننده است

جوادی حصار بیان کرد: وزیر امور خارجه با توجه به نیاز جامعه ایران به تعاملات اقتصادی شفاف و پیوستن به لوایح چهارگانه FATF شاید ضرورت طرح این اظهارنظر را احساس کرده است.

صادق جوادی حصار درباره اظهارات اخیر محمدجواد ظریف مبنی بر اینکه به طور گسترده در کشور پولشویی داریم و انتقاد شدید برخی نمایندگان تصریح کرد: استدلال آقای ظریف برای تحکیم نظر خود مبنی بر پیوستن به FATF صورت گرفته است و برآشفتن امثال نماینده قم برای بی‌ثبات کردن این استدلال انجام می‌شود.

محمدجواد ظریف در یک گفت‌وگو ویدئویی با خبرگزاری حبرآنلاین نکته‌ای را مورداشاره قرارداد که سبب شد صدای نماینده‌های نزدیک به جبهه پایداری در مجلس بلند شود.
او در این گفت‌وگو به انجام پول‌شویی گسترده در کشور اشاره کرد و گفت: «پول‌شویی گسترده در کشور یک واقعیت است و دلیل فضاسازی‌هایی که علیه مصوبه‌های ضدپولشویی می‌شود منافع اقتصادی افراد است.»

ظریف همچنین در این گفت‌وگو مطرح کرده است: «در ایران خیلی‌ها از پول‌شویی منفعت می‌برند و آنجاهایی که هزاران میلیارد پول‌شویی انجام می‌دهند حتماً آن‌قدر توان مالی دارند که ده‌ها یا صدها میلیارد هزینه تبلیغات و فضاسازی در کشور علیه قوانین ضدپولشویی ایجاد کنند.»

احمد امیرآبادی، نماینده همسو با جبهه پایداری نسبت به این اظهارات وزیر امور خارجه واکنش نشان داد و گفت: «وقتی خبر اظهارات ظریف را دیدم واقعاً متأسف و متعجب شدم از اینکه وزیر خارجه جمهوری اسلامی می‌گوید در کشور ما پول‌شویی گسترده وجود دارد؛ ما منتظر هستیم این خبر تکذیب شود.» همچنین علی‌اکبر کریمی نماینده مردم اراک در حمله تندی به ظریف مطرح کرد که «سخنان ظریف موضع‌گیری مغرضانه است چراکه این‌ها نمی‌توانند در مقابل استدلال‌های منطقی و شفاف برای عدم پذیرش CFT و عدم الحاق به آن دلیلی داشته باشند لذا به این‌گونه موارد روی می‌آورند.»

صادق جوادی حصار، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در رابطه با چرایی واکنش‌ها به اظهارنظر ظریف گفت: معمولاً اظهارنظر مقامات رسمی کشور که وزیر امور خارجه هم یکی از آن‌ها به‌حساب می‌آید، ملاک عمل برای پاره‌ای قضاوت‌ها و ترسیم چهره‌ای از اقتصاد ایران در فضای بین‌الملل قرار می‌گیرد.

وی در ادامه اضافه کرد: بر همین اساس ممکن است عده‌ای را بربینگیزاند و به عده‌ای چراغ سبز نشان دهد که اهداف خاصی را دنبال کنند و یا یک ضرورتی را در جامعه برجسته سازد که برای رفع مشکل و توجه به آن ضرورت این خبر اولویت‌دار و برجسته می‌شود.

فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این خصوص اظهار داشت: مبحث فوق درصورتی‌که با این رویکرد مطرح‌شده باشد، باید مورد استقبال قرار گیرد زیرا وزیر امور خارجه با توجه به نیاز جامعه ایران به تعاملات اقتصادی شفاف و پیوستن به لوایح چهارگانه FATF شاید ضرورت طرح این اظهارنظر را احساس کرده است.

جوادی حصار در ادامه تصریح کرد: کسانی که با این موضوع همراه نیستند و مخالف پیوستن ایران به FATF به‌حساب می‌آیند ازاین‌جهت ناراحت می‌شوند که درصورتی‌که بخشی از جامعه بخواهد به این مسئله رأی دهد و آن را حمایت کند یا برخی از مسؤولین کشور این ضرورت را موردتوجه قرارداد باشد، ولی هنوز از اعلام موضع رسمی خودداری می‌کنند با استدلال آقای ظریف برای انجام این کار قانع می‌شوند.

وی در این رابطه توضیح داد: ازآنجاکه ضرورتاً باید با جوامع بین‌الملل به‌صورت شفاف و روشن دادوستد اقتصادی داشته باشیم در این شرایط زمانی که آقای ظریف مطرح می‌کند در جامعه ایران ازنظر اقتصادی پول‌شویی صورت می‌گیرد، نتیجه آن این خواهد بود که باید به FATF بپیوندیم و اقتصاد کشورمان را شفاف سازیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه بیان کرد: استدلال آقای ظریف برای تحکیم نظر خود مبنی بر پیوستن به FATF صورت گرفته است و برآشفتن امثال نماینده قم برای بی‌ثبات کردن این استدلال انجام می‌شود.

جوادی حصار درباره منافع این گروه در خصوص عدم تصویب FATF یادآور شد: البته منافع شخصی خود را مطرح نمی‌کنند و به نام منافع ملت ایران، جمهوری اسلامی یا امنیت ملی از آن صحبت به میان می‌آورند و بر همین اساس از نپیوستن به این کنوانسیون دفاع می‌کنند. برای این گروه شفافیت اقتصاد ایران اهمیت چندانی ندارد و آن حجم عدم شفافیت را مضر به حال کشور نمی‌دانند.

مربوط پست ها

وارد حساب کاربری خود شوید

برای ثبت نام فرم های زیر را پر کنید

*با ثابت نام در وبسایت شما با سیاست نامه حریم خصوصیموافقت می کنید.

رمزعبور خود را بازیابی کنید

لطفاً نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای تنظیم مجدد رمز خود وارد کنید.