بررسی گیاهخواری در جهان به مناسبت روز جهانی گیاهخواری مشهورترین گیاهخواران؛ از داوینچی و هدایت تا سقراط و افلاطون

پست های مرتبط

جستجوگر هوشمند خبریجستجوگر هوشمند خبریجستجوگر هوشمند خبری

نگام، سلامت و پزشکی – هر سال در روز اول اكتبر كه روز جهاني گياهخواري نام دارد، ‌گياهخواران جهان ماهي مملو از جشن‌ها، غذاهاي گياهي، معرفي و سخنراني، نمايشگاه‌هاي تست غذا و بحث و گفتگو‌هاي دوستانه درباره گياهخواري را آغاز مي‌كنند.

برای آنهایی که تازه به جمعیت گیاهخواران جهان پیوسته‌اند، فرصتی برای حضور در نمایشگاه‌ غذاهای بدون گوشت و آگاه شدن از فواید این نوع از غذاها فراهم می‌شود و برای افرادی که مدتها است این سبک از زندگی را در پیش گرفته‌اند، این ماه فرصتی خواهد بود تا انتخاب رژیم غذایی سالم و مهربانانه را گرامی بدارند و چالش‌های گیاهخواری را به مناسبت این ماه از سر بگیرند.

روز جهانی گیاهخواری و ماه آگاهی از گیاهخواری به اندازه افرادی که در جهان گیاهخوارند متنوع و گوناگون است. این مراسم از سال ۱۹۷۷ توسط انجمن گیاهخواران آمریکای شمالی هر سال برگزار می‌شود. در راستای همین روز و ماه، شاید بد نباشد با پنج مورد از فواید گیاهخواری برای سلامت انسان آشنا شوید:

  • عمر طولانی می‌شود

گزارش‌های آماری نشان داده‌اند گیاهخواران در کل بیشتر از گوشت‌خواران عمر می‌کنند. غذای گیاهخواران مملو از فیبر، مواد مغذی گیاهی، آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی است که به تقویت سیستم ایمنی بدن و در نتیجه کند شدن روند سالخوردگی کمک می‌کنند.

  • ابتلا به بیماری قلبی کم می‌شود

غذاهای حیوانی مانند گوشت قرمز به افزایش احتمال ابتلای افراد به بیماری‌های قلبی مشهورند درحالی‌که رژیم غذایی گیاهی شهرتی کاملا برعکس دارند. افرادی که بر رژیم غذایی گیاهی متکی هستند کمتر از گوشت‌خواران در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار می‌گیرند که از بزرگترین قاتلان بشر در جهان به شمار می‌رود و این میزان کمتر درحدود ۲۴ درصد برآورد شده‌است. این کاهش احتمال ابتلا از آن رو است که غذاهای گیاهی به صورت ذاتی دارای میزان کمتری از چربی‌های اشباع‌شده و کلسترول بوده و در مقابل میزان مواد مغذی گیاهی در آنها بسیار بالا است.

  • مانع سرطان می‌شود

بسیاری از مطالعات و پژوهش‌های علمی نشان داده‌اند که گوشت‌خواران نسبت به گیاه‌خواران بیشتر در معرض ابتلا به سرطان قرار دارند. این از آن رو رخ می‌دهد که گوشت قرمز دارای پروتئین‌های حیوانی و چربی اشباع شده‌ بوده و در مقابل فاقد فیبر و دیگر مواد مغذی مورد نیاز بدن است که از ویژگی محافظتی برخوردارند.

  • وزن را کاهش می‌دهد

رژیم غذایی گیاهی از چربی پایین و سبزیجات، میوه‌ها و غلات بالایی برخوردار است و حبوبات به از بین بردن چربی‌های اضافه بدن و حفظ تناسب اندام برای مدتی طولانی کمک می‌کنند. به طور کلی آمار چاقی در میان گیاهخواران بسیار کمتر از گوشت‌خواران است.

 

گیاهخواران مشهور جهان
آمیتا باچان هنرپیشه مشهور هندی
مایکل بولتون موسیقیدان
لئوناردو داوینچی هنرمند مشهور عصر رنسانس
مهاتما گاندی رهبر بزرگ هند
صادق هدایت نویسنده ایرانی
ادولف هیتلر
جیم جارموش کارگردان آمریکایی
کریستین لاگارد مدیر صندوق جهانی پول
توبی مگوایر هنرپیشه آمریکایی
ریکی مارتین خواننده پورتوریکویی
پل مک‌کارتنی خواننده گروه بیتل‌ها
سوزان ساراندون هنرپیشه هالیوودی
تارکان خواننده ترک
لئو تولستوی نویسنده روسی
فارست ویتاکر هنرپیشه هالیوودی
گیاهخواری این گروه در حد تایید نشده و غیررسمی باقی مانده‌است
شارلوت برونته نویسنده مشهور بریتانیایی
البرت اینشتین فیزیکدان مشهور
هنری فورد بینانگذار شرکت فورد
مایکل جکسون خواننده آمریکایی
استیو‌ جابز بنیانگذار فقید شرکت اپل
آبراهام لینکلن شانزدهمین رئیس‌جمهور آمریکا
آیزاک نیوتن فیزیکدان بریتانیایی
افلاطون فیلسوف یونانی
شکسپیر
سقراط
مارک تواین
ریچارد واگنر
مارک زاکربرگ بنیانگذار فیس‌بوک

 

  • ایمنی از مسمومیت غذایی

غذاهای حیوانی و گوشتی معمولا حاوی سموم مخرب و ترسناکی مانند هورمون‌ها، سم‌های آفت‌کش و سموم از بین برنده گیاهان هرز،‌آنتی‌بیوتیک‌ها و حتی ویروس‌ها، انگل‌ها و باکتری‌ها هستند که تمامی این موارد می‌توانند سلامت را به خطر بیاندازد. از دیگر فواید گیاهخواری در سطح کلی‌تر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش قرار گرفتن در معرض عوامل بیماری‌زای ناشی از مواد غذایی گوشتی
  • ایجاد راه‌حلی عملی برای معضل گرسنگی جهانی با استفاده بهتر از غلات و دیگر محصولات کشاورزی
  • نجات حیوانات از عذاب وضعیتی که باید در کشتارگاه‌ها متحمل شوند
  • حفظ منابع آبی، خاک حاصلخیز و دیگر منابع حیاتی زمین
  • محافظت از اکوسیستم‌های غیرقابل جایگزین مانند جنگل‌ها و زیستگاه‌های حیات وحش
  • کاهش گازهای گلخانه‌ای که به گرمایش جهانی دامن زده‌اند
  • کاهش آلودگی‌های محیط زیستی ناشی از صنعت دامداری و پرورش حیوانات

 

رژیم غذایی گیاهی از چربی پایین و سبزیجات، میوه‌ها و غلات بالایی برخوردار است و حبوبات به از بین بردن چربی‌های اضافه بدن و حفظ تناسب اندام برای مدتی طولانی کمک می‌کنند. به طور کلی آمار چاقی در میان گیاهخواران بسیار کمتر از گوشت‌خواران است

 

از گیاهخواران مشهور جهان نیز می‌توان به آمیتا باچان هنرپیشه مشهور هندی، مایکل بولتون موسیقیدان، لئوناردو داوینچی هنرمند مشهور عصر رنسانس،‌ مهاتما گاندی رهبر بزرگ هند، صادق هدایت نویسنده ایرانی، ادولف هیتلر، جیم جارموش کارگردان آمریکایی،‌ کریستین لاگارد مدیر صندوق جهانی پول، توبی مگوایر هنرپیشه آمریکایی، ریکی مارتین خواننده پورتوریکویی، پل مک‌کارتنی خواننده گروه بیتل‌ها، سوزان ساراندون هنرپیشه هالیوودی، تارکان خواننده ترک، لئو تولستوی نویسنده روسی و فارست ویتاکر هنرپیشه هالیوودی اشاره کرد.

همچنین گفته می‌شود شارلوت برونته نویسنده مشهور بریتانیایی، البرت اینشتین فیزیکدان مشهور، هنری فورد بینانگذار شرکت فورد، مایکل جکسون خواننده آمریکایی، استیو‌ جابز بنیانگذار فقید شرکت اپل، آبراهام لینکلن شانزدهمین رئیس‌جمهور آمریکا، آیزاک نیوتن فیزیکدان بریتانیایی،‌ افلاطون فیلسوف یونانی، شکسپیر، سقراط، مارک تواین، ریچارد واگنر و مارک زاکربرگ بنیانگذار فیس‌بوک نیز گیاهخوارند اما گیاهخواری این گروه در حد تایید نشده و غیررسمی باقی مانده‌است.

مربوط پست ها

هیچ محتوایی موجود نیست

وارد حساب کاربری خود شوید

برای ثبت نام فرم های زیر را پر کنید

*با ثابت نام در وبسایت شما با سیاست نامه حریم خصوصیموافقت می کنید.

رمزعبور خود را بازیابی کنید

لطفاً نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای تنظیم مجدد رمز خود وارد کنید.