جدال مدیران شبکه 3 با فردوسی پور،آیا برنامه 90 قربانی میشود؟

 

نگام،ورزشی_پربیننده‌ترین برنامه تلویزیون ایران که همواره حاشیه‌ساز بود، این بار درگیر چالش‌ها شده است.

پست های مرتبط

 

میثم بازیاری

جستجوگر هوشمند خبریجستجوگر هوشمند خبریجستجوگر هوشمند خبری

 

«هوش بالای عادل فردوسی‌پور باعث شده برنامه ۹۰ جذاب‌ترین برنامه صدا و سیمای ایران باشد، آبروی تلویزیون را حفظ کند و بر کم شدن تعداد مخاطبانش سرپوش بگذارد. بسیاری از مدیران فعلی و پیشین تلویزیون ایران به این برنامه می‌نازند و آن را در زمره افتخارات خود قرار می‌دهند. اما این روزها جدایی محمد حسین میثاقی از برنامه ۹۰،‌ حاشیه جدیدی را برای این برنامه به همراه داشته و اتفاقاتی را در پشت صحنه به وجود آورده که در پرونده امروز به آن می‌پردازیم. پربیننده‌ترین برنامه تلویزیون ایران بدون شک به راه خود ادامه خواهد داد حتی اگر چهره‌های محبوب از آن جدا شوند، قهرمان این برنامه عادل فردوسی‌پور است؛ مجری‌ای که نشان داده مخاطب را می‌شناسد و می‌داند برای بالا رفتن کیفیت برنامه خود باید چه کند.

اختلافات بنیادین عادل با مدیر شبکه سه

تغییر و تحول در سازمان صدا و سیما به امری بدیهی تبدیل شده، در سال های اخیر بارها مدیران از شبکه‌ای به شبکه دیگر تغییر مکان داده‌اند و همچنان شایعاتی درباره تغییر و تحولات شنیده می‌شود. جابه‌جایی‌هایی که به طور عمده با هدف بهبود کیفیت برنامه‌های تلویزیونی انجام می‌شود اما گاه اتفاقاتی را باعث می‌شود که عجیب است. همه آنها که برنامه ۹۰ را پیگیری می‌کنند، می‌دانند که علی‌اصغر پورمحمدی، یکی از حامیان اصلی برنامه ۹۰ بود اما او به طور ناگهانی به عنوان قائم‌مقام سازمان انتخاب شد تا رییس پیشین سازمان بسیج صدا و سیما به عنوان جایگزین او انتخاب شود. حضور علی فروغی در شبکه سوم سیما با انتقاداتی همراه بود اما آن چه باعث شد نامش بیش از پیش مطرح شود، واکنش او به پخش نشدن آیتم مربوط به احتمال تبانی نساجی در دیدارهای سال گذشته خود با برخی از تیم‌های لیگ یکی بود.

ماجرا این بود که عادل فردوسی‌پور یکی از برنامه‌های ۹۰ را زودتر به پایان برد تا اعتراض خود را به فشارها علیه پخش آیتم مربوطه نشان دهد. انتقادات خبرگزاری برنا از این موضوع واکنش تند فروغی را در پی داشت و او در این باره پستی را در اینستاگرام منتشر کرد و نوشت: «دلیل اصلی نپرداختن به اتفاقات مشکوک فوتبال و پرونده مشکوک به تبانی در لیگ (که البته این‌طور نبوده)، فشار جدی برخی مسئولان دولت برای نپرداختن به این موضوع در سطوح مختلف سازمان است. به عبارت بهتر خبرگزاری رسمی دولت در حالی رسانه ملی را محکوم به بایکوت در این موضوع در فوتبال می‌کند که دلیل اصلی تجدید نظر رسانه ملی در پرداختن به این موضوع، درخواست مصرانه و فشارهای مقامات دولتی تا دقایقی مانده به آنتن بوده است. حالا سوال اینجاست که چطور می‌شود که دولت موضوعی را از صداوسیما مطالبه کند و بعد از اجابت درخواستش، رسانه رسمی آن مجموعه، به دلیل اجابت تقاضای همان مجموعه تخریب و توهین را در دستور کار خود قرار دهد؟! این تفاوت در سیاست‌های اعمالی و اعلامی، برای چیست؟»

شنیده‌های «قانون» البته نشان می‌دهد فروغی نیز در پخش نشدن این آیتم نقش داشته و او دستور مستقیم داده تا آیتم مربوط به تبانی نساجی روی آنتن نرود. اختلافات او با فردوسی‌پور نیز از همین جا آغاز شده و گفته می‌شود اختلافات بنیادین این دو نفر باعث شده مجری محبوب برنامه‌های تلویزیونی در گفت‌وگو با اطرافیانش، گلایه‌هایی را درباره فروغی بکند. ماجرای جدایی محمدحسین میثاقی از برنامه ۹۰ نیز به هیزم اختلافات این دو نفر آتش زده و به آن شدت بخشیده است. جالب است بدانید اطرافیان فردوسی‌پور ترجیح می‌دهند در این باره سکوت کنند و تنها به گفتن یک جمله اکتفا می‌کنند: «اختلافات اساسی دارند.» به هر ترتیب به نظر می‌رسد سلیقه علی فروغی از سلیقه فردوسی‌پور که سال‌هاست محبوب‌ترین برنامه تلویزیونی را می‌سازد، فاصله بسیاری دارد. از سوی دیگر فردوسی‌پور نشان داده در مقابل فشارها ایستادگی می‌کند و اجازه دخالت به هیچ‌کس را در برنامه‌اش نمی‌دهد. او تا امروز ایستادگی کرده اما مشخص نیست در روزهای آینده روی آنتن در این باره صحبتی نکند، اتفاقی که پیش از این نیز بارها رخ داده است.

جدایی از یار و همراه قدیمی

محمدحسین میثاقی، گزارشگری است که در سال‌های گذشته به یار غار عادل فردوسی‌پور تبدیل شده و در برنامه‌های مختلف با او همراه بوده است. میثاقی به دلیل تسلط به زبان انگلیسی و شور و هیجانی که در اجراهای خود دارد همواره مقبولیت خوبی در عامه مردم دارد و حتی برخی اعتقاد دارند او دومین گزارشگر محبوب ورزشی تلویزیون است. زندگی فعلی میثاقی بدون شک حاصل شانس و تیزهوشی مجری برنامه ۹۰ است. فردوسی‌پور توانایی‌های میثاقی را از گزارشگری بازی‌های شیرین فراز کرمانشاه انتخاب کرد و به تدریج او را در بیشتر برنامه‌های تلویزیونی جا داد؛ به طوری‌ که این مجری توانمند اجرای برنامه فوتبال ۱۲۰ را با تهیه کنندگی عادل فردوسی‌پور در شبکه ورزش روی آنتن برد و موفق بود. با شروع فصل جدید برنامه ۹۰ اما خبری از محمدحسین میثاقی نبود؛ در حالی‌ که این دو نفر در سایر برنامه‌ها مثل فوتبال برتر مشکلی با یکدیگر نداشتند و همکاری می‌کردند. همین موضوع باعث شد شایعاتی درباره جدایی میثاقی از فردوسی‌پور شکل بگیرد؛ شایعه‌ای که با سکوت مجری برنامه ۹۰ همراه بود اما از سوی میثاقی تکذیب شد. او در این باره گفته بود: «مگر می‌شود آدم با رفیق و همکار و استاد خودش که سال های زیاد با او کار و زندگی کرده است، قطع همکاری کند و از او جدا شود؟ بارها و بارها از نقشی که عادل فردوسی‌پور و حمایت‌هایش در زندگی من داشته صحبت کردم؛ به هیچ عنوان از برنامه نود جدا نشده‌ام. منتهی به خاطر مشغله کاری دیگر نمی‌توانم مثل گذشته برای گزارش‌های مختلف کار کنم.»

این اما پایان ماجرا نبود، شایعاتی در این باره به گوش‌مان رسیده که نشان می‌دهد با وجود تکذیب میثاقی، اصل خبر درست است. عادل فردوسی‌پور پیش از این نیز وقتی با جواد خیابانی به اختلاف خورد، ترجیح داد سکوت کند و هرگز درباره اختلافش با او صحبتی نکرد. خیابانی البته بارها این موضوع را تکذیب کرد اما بسیاری از هواداران می‌دانند این دو نفر با یکدیگر اختلاف اساسی دارند و به قولی آبروداری می‌کنند. ماجرای اختلاف محمدحسین میثاقی با فردوسی‌پور نیز از سوی نزدیکان عادل تایید شده است. برخی از آنها معتقدند اصل اختلاف به دخالت‌هایی مربوط می‌شود که علی فروغی، مدیر شبکه سه سیما پشت پرده همه آنهاست. گفته می‌شود فروغی با وعده‌هایی که به میثاقی داده، او را از برنامه ۹۰ جدا کرده و اجرای برنامه فوتبال برتر را به او سپرده است. برخی دیگر نیز ماجراهایی را مطرح می‌کنند که چون تایید نشده‌اند، ذکر آنها اخلاقی نیست اما آن چه قطعی به نظر می‌رسد این که فردوسی‌پور و میثاقی اختلافاتی دارند و این ماجرا ممکن است به قیمت پایان همکاری این دو نفر باشد؛ هر چند که مجری برنامه ۹۰ همچنان در این باره سکوت می‌کند و حرفی درباره دلایل اختلافاتش نخواهد زد. جالب است بدانید فردوسی‌پور حتی به دوستان نزدیکش نیز درباره دلایل اختلاف با میثاقی حرفی نزده و ترجیح می‌دهد در این باره سکوت کند و آن را به زمان بسپارد. هر چند که میثاقی در آخرین گفت‌وگوی خود قول اجرای چند آیتم را داده اما به نظر می‌رسد تا زمانی‌که اختلافات حل نشود، او به برنامه ۹۰ بازنمی‌گردد.»

پس از لغو پخش برنامه نود دوشنبه شب، به نظر می‌رسد مدیر شبکه سه در مساله دیگری هم با عادل مخالفتی اساسی داشته است.

مسابقات جام رسانه ها شب گذشته در فرهنگسرای رسانه برگزار شد و عادل فردوسی‌پور هم به عنوان یکی از بازیکنان تیم شبکه سه به میدان رفت. تیمی که در ابتدا قرار بود با نام تیم نود به میدان برود اما گویا مخالفتی در سطح مدیریت شبکه با این اتفاق وجود داشته است.

عزیزی مسوول برگزاری مسابقات به خبرنگار خبرآنلاین گفت: نام این تیم در ابتدا نود بود اما دکتر فروغی مدیر شبکه سه با ما تماس گرفت و گفت عادل حق ندارد تیم بدهد و این تیم باید با نام شبکه سه باشد.

با این اتفاق به نظر می رسد مدیر شبکه سه تنها در پخش برنامه نود این هفته با عادل فردوسی‌پور چالش نداشته و حاشیه های این مدیر جوان و این مجری با تجربه در سطوح دیگر هم وجود داشته است.

پربیننده ترین برنامه سیمای جمهوری اسلامی طی حدود دو دهه فعالیت مستمر، حواشی بسیاری را از سر گذرانده است؛ اما به نظر می رسد حواشی که این بار بر سر راه برنامه نود و مجری معروفش قرار گرفته، جنسی متفاوت از همه مشکلاتی دارد که تا امروز تجربه کرده است.

در حالی که با انتصاب رئیس جدید برای شبکه سه سیما در تابستان امسال و سپس کنار گذاشتن حسین آقازمانی از ریاست گروه ورزش این شبکه پس از بیست سال، زمزمه تغییرات جدی در ترکیب مدیریتی مهمترین کانال صداوسیما رنگ واقعیت به خود گرفته بود، حالا با لغو بی سابقه برنامه  نود به نظر می رسد این تحولات سرعت بیشتری گرفته و علنی شده است.

در حالی که معمولا زمزمه عدم پخش برنامه نود در رسانه های نوشتاری، از موضع قهر یا ناراحتی فردوسی پور مطرح می شد این بار مدیران ارشد سیما و شبکه، دست پیش را گرفته اند و به بهانه پخش زنده بازی های کم اهمیت لیگ ملت های اروپا، دستور داده اند نود این هفته ساخته و پخش نشود!

تکذیب فردوسی پور و گروه همکارانش هم در این میان افاقه نکرده و معاون سیما شخصا برای تأیید این موضوع پای به میدان گذاشته و در مصاحبه ای با اشاره به قواعد کار حرفه‌ای برنامه‌سازی در شبکه‌ها و رسانه‌های مختلف دنیا گفت: «یک برنامه‌ساز حرفه‌ای همواره در چهارچوب سیاستگذاری شبکه و مسئولان رسانه‌ای خود حرکت می‌کند.» همین یک جمله میرباقری کافی است تا حساب کار دست عادل بیاید که این بار ماجرا جدی است، هرچند در جنگ کسب بیننده بین تلویزیون های منطقه، خیلی بعید است که صداوسیمای افول کرده که گفته می شود طی چند سال اخیر به دلایل مختلف از جمله ظهور شبکه های اجتماعی و شبکه های پرهیاهوی فارسی زبان بیرون مرز، با ریزش مخاطب روبه رو بوده، دست به یک خودکشی بزند و پربیننده ترین برنامه اش را برای همیشه از کنداکتور حذف کند.

مرتضی میرباقری در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه بنا بر اعلام شبکه سه این هفته به دلیل پخش مداوم لیگ ملت‌های اروپا برنامه «نود» از کنداکتور خارج شده است، عادل فردوسی‌پور اعلام کرده در حال آماده‌سازی برنامه است و این به نوعی برای مخاطبان ابهام آفریده، گفت: «در این خصوص هیچ ابهامی وجود ندارد و تصمیم سازمانی شبکه سه ، ملاک عمل است. این تغییرات امری طبیعی است، این هفته نود همچون دیگر برنامه‌های هفتگی شبکه که در آن ساعت پخش می‌شدند از کنداکتور خارج شده است تا بینندگان بتوانند فوتبال‌های جذاب اروپا را تماشا کنند!»

این تأکید معاون سیما بر پخش بازی های زنده فوتبال اروپا در حالی است که بیش از یک دهه از افتتاح شبکه تخصصی ورزش می گذرد؛ اما گویا مدیران ارشد رسانه ملی اعتقادی به کارکرد مثبت این شبکه جوان پسند ندارند و هنوز اعتماد لازم برای هدایت بینندگان پرشمار به این کانال تخصصی پیدا نکرده اند و به نوعی به شکست خود در اهداف تعین شده در افتتاح این شبکه پرهزینه اعتراف می کنند.

میرباقری در پاسخ به این که چرا به جای شبکه سه این بازی‌ها از شبکه ورزش پخش نمی‌شود؟ به نوعی خودزنی روی می آورد و می گوید: «حتما می‌دانید که به دلیل کامل نشدن برخی زیرساخت‌ها مردم در سراسر کشور نمی‌توانند شبکه ورزش را دریافت کنند اما فراگیری شبکه سه این اجازه را می‌دهد که مردم در اقصی نقاط کشور بیننده این فوتبال‌های جذاب باشند.»

میرباقری علنی خواستار پایبندی و اطاعت فردوسی پور از سیاست‌های رسانه‌ای صداوسیماست. میرباقری سردمدار گروه عمده ای از مدیران ارشد صداوسیماست که معتقدند این مجری و گزارشگر که سالیان سال از بیت المال برای او سرمایه گذاری شده و سازمان او را به اوج شهرت و تأثیر رسانه ای رسانده است، باید فرمانبردار سیستم مدیریت حکومتی باشد و از تکروی ها و برخی ساز مخالف زدن ها، جلو و پشت دوربین خودداری کند. آنها می گویند فردوسی پور بیش از حد و بدون اجازه از خط قرمز خارج می شود و برنامه نود را به ملک و حیطه شخصی خود بدل کرده است.

فردوسی پور پا به هر محفل و مجلسی می گذارد با هجوم و استقبال گروه های مختلف مردم روبه رو می شود و محبوبیتش با سایر سلبریتی ها قابل قیاس نیست. نمونه کامل این اختلاف سطح در مراسم ختم بهرام شفیع؛ جایی که از معاون اول رئیس جمهور و رئیس سازمان صداوسیما گرفته تا علی پروین و ده ها چهره سرشناس ورزشی و سینمایی دیگر حضور یافتند، مشخص بود.

آخرین مورد از این زورآزمایی، در ایام جام جهانی روسیه و در مورد دعوت از مهمانان معروف شکل گرفت که حواشی مثل دستمزدهای نجومی و چندمیلیاردی به ستاره های بین المللی فوتبال را در پی داشت. حالا این گروه تصمیم گرفته اند با حذف بال های قدرت فردوسی پور از شبکه سه، او را تا سر حد ممکن بترسانند و به اصطلاح دم او را بچینند تا از کنترلشان خارج نشده و تنها در حد یک مجری به وظایفش عمل کند. در همین حال شنیده می شود تصمیم بعدی این گروه گرفتن تهیه کنندگی برنامه نود از فردوسی پور است؛ موضوعی که سال ها پیش با ابلاغ آیین نامه معروف و فراگیر در صداوسیما ، «قانون» شده بود اما با مجوز ویژه برای عادل فردوسی پور و برخی دیگر از مجریان مشهور تلویزیون اجرایی نشد و تلویزیون نشان داد مقابل قدرت مهران مدیری، احسان علیخانی، رضا رشیدپور ، رامبد جوان و امثال آنها برش لازم را ندارد.

حالا باید منتظر واکنش فردوسی پور ماند و دید آیا او که تقریبا همه دوئل های داخل شبکه و سازمان را تا امروز برده است، تا امشب می تواند ورق را برگردانده و نود را به هر شکلی روی آنتن ببرد یا تسلیم قوای مقابل می شود و به تعطیلی تاریخی برنامه اش رضایت می دهد. حالا او که نود را بارها از خشم مدیران رده بالا به سلامت عبور داده و به خانه های مردم رسانده است، با شایعه خداحافظی از رسانه ملی هم روبرو است. شاید عادل دیگر مجبور نشود سربالایی جام جم را برای سروکله زدن با مدیران مخالفش طی کند و برای مدتی – کوتاه یا طولانی – گذرش به کوچه گلخانه بلوار جردن نیفتد.

مدیر شبکه ۳ زنگ زد که عادل تیم مستقل ندهد!

ورزش > لیگ برتر – پس از لغو پخش برنامه نود دوشنبه شب، به نظر می‌رسد مدیر شبکه سه در مساله دیگری هم با عادل مخالفتی اساسی داشته است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ مسابقات جام رسانه ها شب گذشته در فرهنگسرای رسانه برگزار شد و عادل فردوسی‌پور هم به عنوان یکی از بازیکنان تیم شبکه سه به میدان رفت. تیمی که در ابتدا قرار بود با نام تیم نود به میدان برود اما گویا مخالفتی در سطح مدیریت شبکه با این اتفاق وجود داشته است.

عزیزی مسوول برگزاری مسابقات به خبرنگار خبرآنلاین گفت: نام این تیم در ابتدا نود بود اما دکتر فروغی مدیر شبکه سه با ما تماس گرفت و گفت عادل حق ندارد تیم بدهد و این تیم باید با نام شبکه سه باشد.

با این اتفاق به نظر می رسد مدیر شبکه سه تنها در پخش برنامه نود این هفته با عادل فردوسی‌پور چالش نداشته و حاشیه های این مدیر جوان و این مجری با تجربه در سطوح دیگر هم وجود داشته است.

مربوط پست ها

وارد حساب کاربری خود شوید

برای ثبت نام فرم های زیر را پر کنید

*با ثابت نام در وبسایت شما با سیاست نامه حریم خصوصیموافقت می کنید.

رمزعبور خود را بازیابی کنید

لطفاً نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای تنظیم مجدد رمز خود وارد کنید.