زینب طاهری، وکیل مدافع محمد ثلاث، در پی احضار به شعبه ۲ دادسرای فرهنگ و رسانه بازداشت شده است

پست های مرتبط

جستجوگر هوشمند خبریجستجوگر هوشمند خبریجستجوگر هوشمند خبری

نگام ، حقوق بشر _ یک روز پس از اعدام محمد ثلاث، وکیل مدافع او زینب طاهری بازداشت شده است.

 

کانال تلگرامی منتسب به این وکیل دادگستری با انتشار این خبر نوشته است که او ظهر دیروز(سه‌شنبه ۲۹ خرداد) به اتهام تشویش اذهان عمومی، تبلیغ علیه نظام و نشر اکاذیب توسط شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه بازداشت شده است. در خبر بازداشت زینب طاهری همچنین آمده است که او روز گذشته گفته قصد دارد امروز اسناد بی‌گناهی محمد ثلاث را منتشر کند. این در حالی‌ست که خانم طاهری ساعاتی پس از انتشار این وعده، اعلام کرد که به دلیل فشارهای وارده بر شخص او و خانواده آقای ثلاث و با توجه به اینکه او دیگر در قید حیات نیست این اسناد را منتشر نخواهد کرد اما تاکید کرد که معلوم نیست منبع دیگری هم این اسناد را منتشر نکند. در بخش دیگری از خبر منتشر شده درباره بازداشت زینب طاهری در کانال تلگرامی او آمده است که این وکیل دادگستری به ماموران گفته «در برابر این بی‌عدالتی ساکت نخواهد ماند و اعتصاب غذا خواهد کرد.»

این خبر نخستین بار از سوی کانال تلگرامی که منتسب به اوست اعلام شد و سپس وحید بهشتی، فعال حقوق دراویش، در گفت‌وگو با تلویزیون ایران اینترنشنال بازداشت زینب طاهری را تایید کرده است.

سازمان حقوق بشر ایران بازداشت وکلا را به خاطر انجام وظایف حرفه‌ای‌شان، به‌شدت محکوم می‌کند. محمود امیری مقدم، سخن‌گوی سازمان حقوق بشر ایران، در این باره گفت: «حکومت ایران به جای پاسخ‌گویی و شفاف‌سازی در مورد ابهامات مطرح‌شده در پرونده محمد ثلاث که مواردی چون شکنجه و اعتراف اجباری را در بر می‌گیرد، وکیل مدافع او را بازداشت کرده است.» با این حال، امیری مقدم این بازداشت را بخشی از طرحی گسترده‌تر دانست و گفت: «اخیراً شاهد یک موج کم‌سابقه از سرکوب وکلا هستیم. از یک سو حکومت با گذراندن قانون‌هایی مانند تبصره ذیل ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری و انتشار لیست وکلای مورد تایید قوه قضاییه سعی می‌کند تا وکلا و حقوق‌دانان را محدود کند و از سوی دیگر، با بازداشت و صدور احکام زندان، سعی در ایجاد واهمه میان جامعه وکلا دارد. بازداشت نسرین ستوده در روزهای اخیر بخشی از سرکوب سیستماتیک جامعه وکلاست.»

سخن‌گوی سازمان حقوق بشر ایران ابراز امیدواری کرد که نهادهای جامعه مدنی به حمایت قدرتمند از جامعه وکلا و حقوق‌دانان ایرانی بپردازند و همچنین تأکید کرد: «از جامعه جهانی، به‌خصوص اتحادیه اروپا، می‌خواهیم تا به سرکوب سیستماتیک وکلای ایرانی واکنشی جدی نشان دهند. این وکلا تنها به خاطر انجام وظایف حرفه‌ای خود مورد تعقیب و آزار قرار می‌گیرند و بدیهی است که تضعیف وکلای مستقل، زمینه را برای نقض گسترده‌تر حقوق بشر در ایران مساعدتر می‌سازد.»

زینب طاهری که وکالت پرونده جنجالی محمد ثلاث را بر عهده داشت، طی روزهای گذشته مورد فشار از سوی نهادهای امنیتی قرار گرفته بود. محمد ثلاث در تاریخ ۳۰ بهمن ماه سال ۱۳۹۶ و در پی حوادث گلستان هفتم که در آن دراویش گنابادی به اعتراض پرداخته بودند بازداشت شد. او متهم به قتل ۳ مأمور نیروی انتظامی از طریق زیر گرفتن با اتوبوس شده بود. با این حال در حساب کاربری توییتر و کانال تلگرام منتسب به خانم طاهری نوشته شده بود او اسنادی در اختیار دارد که بی‌گناهی ثلاث را ثابت می‌کند.

این درحالی است که این وکیل دادگستری ساعاتی پیش از بازداشت در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا گفته بود: «کانال‌های تلگرامی برخی مطالب را از سایت بنده برداشتند و در این باره منتشر کردند که هیچ ارتباطی به من ندارد.»

مربوط پست ها

وارد حساب کاربری خود شوید

برای ثبت نام فرم های زیر را پر کنید

*با ثابت نام در وبسایت شما با سیاست نامه حریم خصوصیموافقت می کنید.

رمزعبور خود را بازیابی کنید

لطفاً نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای تنظیم مجدد رمز خود وارد کنید.