فهرست آلوده‌ترین اجسامی که به آنها دست می‌زنید | تخت‌خوابتان حتما آلوده است

پست های مرتبط

نگام، سلامت و پزشکی – اهميت شستشوي دست‌ها يكي از اصولي است كه از كودكي به همه آموزش داده مي‌شود: شستشوی دست‌ها مانع از شيوع بيماري‌ها و ابتلا به بيماري مي‌شود.

جستجوگر هوشمند خبریجستجوگر هوشمند خبریجستجوگر هوشمند خبری

این‌کار به ویژه زمانی که با نوزادان سر و کار دارید از اهمیتی حیاتی برخوردار می‌شود زیرا نوزادان نسبت به بزرگسالان آسیب‌پذیرتر هستند. با این‌همه معمولا کسی به دلایل واقعی نیاز به شستشوی دائمی دست‌ها توجهی نمی‌کند: ما هرروز به سطوح به شدت آلوده‌ای دست می‌زنیم که گاه شاید به نظر کثیف نیایند. این اجسام به شکلی شگفت‌آور آلوده هستند که معمولا هرروز با آنها سروکار داریم اما شاید از شدت آلودگی آنها اطلاعی نداشته‌ باشیم.

  • اسفنج آشپزخانه

اسفنج؛ ابزاری که از آن برای شستشوی ظروف آلوده استفاده می‌شود، مملو از باکتری‌ است و به اعتقاد میکروب‌شناس‌ها، اسفنج شستشوی ظروف آشپزخانه آلوده‌ترین وسیله موجود در یک خانه مسکونی است، حتی آلوده‌تر از کاسه توالت.

این اسفنج‌ها معمولا با آب گرم سروکار دارند و این یعنی محیطی گرم و مرطوب هستند که ذرات غذا نیز در آنها انباشته می‌شود، یعنی مناسب‌ترین بستر برای رشد باکتری‌ها. بررسی‌های انجام شده توسط بنیاد ملی بهداشت آمریکا نشان می‌دهد ۷۵ درصد از این اسفنج‌ها حاوی باکتری کالیفرم هستند، باکتری از خانواده ای‌کولای و سالمونلا. همچنین باکتری کامپیلوباکتر، بزرگترین عامل بیماری‌های غذایی در آمریکا نیز در این اسفنج‌ها وجود دارند. برای از بین بردن این باکتری‌ها بهتر است از محلول سفید‌کننده استفاده کنید.

  • حوله آشپزخانه

شاید می‌دانستید که اسفنج ظرفشویی کثیف‌ترین بخش خانه‌تان است از این رو پس از شستن ظرف‌ها دستتان را با آب و صابون می‌شویید که کاری هوشمندانه‌ است، اما متاسفانه با خشک کردن دستتان با حوله مخصوص آشپزخانه،  وضعیت دست‌ها دیگر تفاوتی با قبل از شستشو ندارند. حوله‌های آشپزخانه تقریبا با همان مشکلاتی مواجه‌اند که اسفنج‌های شستشوی ظروف دارند. بررسی‌ها نشان داده که در ۲۵ درصد از حوله‌های آشپزخانه می‌توان باکتری ای‌کولای را یافت. از این رو بهتر است هر دو روز درمیان این حوله‌ها شسته شوند.

  • تخت‌خواب

تخت‌خواب‌ها نیز از تمامی ویژگی‌های مورد علاقه باکتری‌ها برخوردارند، گرم هستند و عرق بدن انسان رطوبت کافی برای رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها را فراهم می‌آورد. همچنین ذرات پوست انسان به همراه تمامی موادی که در طول روز با پوست در تماس بوده‌اند به ملحفه‌های تخت منتقل می‌شوند. برای محافظت از خود در برابر این حجم از آلودگی بهتر است ملحفه‌ها هر هفته شسته شوند.

  • دسته چرخ‌های خرید

دسته چرخ‌های خرید معمولا با دست‌های آلوده زیادی در تماسند و این آلودگی به سطح این وسیله منتقل می‌شود. به گفته محققان بیش از نیمی از این چرخ‌ها به باکتری ای‌کولای آلوده هستند از این رو می‌توانند منشاء شیوع مسمومیت‌های غذایی در میان کودکانی باشند که در حین خرید در فروشگاه سوار بر چرخ‌ها می‌شوند.

  • دستگیره در

دستگیره‌ها رایج‌ترین بخش از هر خانه یا مکانی است که به صورت روزانه هزاران بار با دست انسان تماس پیدا می‌کند، پس عجیب نیست به انواع باکتری‌ها اشباع باشد. محققان دریافته‌اند هزاران نوع پاتوژن بالقوه را می‌توان روی دستگیره‌های در مشاهده کرد. یک میکروب‌شناس با قرار دادن یک ویروس روی دستگیره در یک دفتر کاری، دریافت پس از چهار ساعت نیمی از کارمندان دفتر به ویروس آلوده شده‌اند.

  • پایه مسواک

هوای توالت مملو از باکتری‌ها است و همین باکتری‌ها باعث می‌شوند تا ۱۴ درصد از پایه‌های نگهدارنده مسواک به باکتری و ۶۴ درصد از آنها به قارچ آلوده باشند. پول، کلید برق،‌ صفحه‌کلید رایانه، گوشی‌های موبایل، توالت، کنترل از راه دور تلویزیون، وان حمام و سینک ظرفشویی از دیگر سطوح و اجسامی هستند که آلودگی در انها به شدت بالاست و از توانایی بالایی در میزبانی از انواع باکتری‌ها برخوردارند.

مربوط پست ها

هیچ محتوایی موجود نیست

وارد حساب کاربری خود شوید

برای ثبت نام فرم های زیر را پر کنید

*با ثابت نام در وبسایت شما با سیاست نامه حریم خصوصیموافقت می کنید.

رمزعبور خود را بازیابی کنید

لطفاً نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای تنظیم مجدد رمز خود وارد کنید.