چرا خر و پف یا صدای خوردن مایعات و غذا آزاردهنده است | شما هم گرفتار «میسوفونیا» هستید؟

پست های مرتبط

جستجوگر هوشمند خبریجستجوگر هوشمند خبریجستجوگر هوشمند خبری

نگام، سلامت و پزشکی – اگر برخی صداهای خاص شما را آزار می‌دهند نگران نباشید چون شما تنها نیستید و خیلی‌ها این حس را دارند اما دانشمندان به دنبال دارویی برای به حداقل رساندن این ناراحتی هستند.

صدای خر و پف آزارتان می‌دهد؟ اگر کسی کنار شما آدامس باد کند و بترکاند خونتان به جوش می‌آید؟ نگران نباشید. فقط شما نیستید که این طور هستید و این رفتار شما دلیل علمی دارد.

تا به حال چیزی درباره «میسوفونیا» شنیده‌اید؟ این کلمه نام یکی از شرایط غیرعادی در مغز است که باعث می‎‌شود انسان از برخی صداها مانند صدای خوردن غذا، جویدن چیزی، نفس کشیدن با صدای بلند یا خر و پف و … شدیدا بدش بیاید و تحمل شنیدن آن‌ها را نداشته باشد.

دانشمندان اولین بار در سال ۲۰۰۱ با این موضوع آشنا شدند، اما تا همین امروز شک و تردیدهایی درباره این فرضیه وجود داشته است. البته به لطف گزارشی که از تحقیقات اخیر منتشر شده به راحتی می‌توان گفت که هر صدایی می‌تواند روی مغز تاثیر بگذارد.

تیمی در دانشگاه نیوکاسل در بریتانیا اسکن‌های مغزی با میسوفونیا و بدون آن را بررسی کردند، آن هم زمانی که صداهای متفاوتی پخش می‌شده است. صداهای طبیعی مانند باران و … هم امتحان شدند. همچنین در بخشی دیگر از این تحقیق عملکرد مغز هنگام شنیدن صداهای نامطلوب مانند صدای گریه بچه یا جیغ زدن کسی بررسی شده است.

کسانی که میسوفونیا شدیدتری دارند، هنگام شنیدن صداهای خاص فعالیت مغزی بیشتری پیدا می‌کنند. در قسمت جلوی مغز آن‌ها تغییراتی ایجاد می‌شود که باعث می‌شود به این صداها واکنش نشان دهند. این تغییر در مغز حتی گاهی باعث عرق کردن و تپش قلب هم می‌شود.

این اولین تحقیق جدی در این زمینه بوده و محققان و پزشکان امیدوارند بتوانند در آینده دارو یا درمانی برای میسوفونیا پیدا کنند تا افرادی با شنیدن این صداها کمتر اذیت شوند.

مربوط پست ها

هیچ محتوایی موجود نیست

وارد حساب کاربری خود شوید

برای ثبت نام فرم های زیر را پر کنید

*با ثابت نام در وبسایت شما با سیاست نامه حریم خصوصیموافقت می کنید.

رمزعبور خود را بازیابی کنید

لطفاً نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای تنظیم مجدد رمز خود وارد کنید.