چطورسلامت مغز را تضمین کنیم؟ / هر روز یک واژه جدیدبیاموزید / رابطه کالری و آلزایمر

پست های مرتبط

نگام، سلامت و پزشکی – سلامت مغز و توجه به تغذیه‌های مفید برای اصلی‌ترین عنصر حیات بدن در کنار توجه به تناسب اندام از اهمیت زیادی برخوردار است.

جستجوگر هوشمند خبریجستجوگر هوشمند خبریجستجوگر هوشمند خبری

مغز فرمانده بدن است و اگر روزی فرمانده حال خوشی نداشته باشد، سلامت تمام اعضای بدن به مخاطره می‌افتد.

همانطور که تناسب اندام و رژیم برای بسیاری از افراد با اهمیت است و حتی خواب و خوراک را از آنها گرفته، چرا سلامت مغز نباید جدی گرفته شود؟ به نظر می‌رسد آنقدر که خوراکی‌ها و رژیم‌های مفید برای قلب و کبد و حتی کلیه اهمیت دارد، مغز به همان اندازه در حاشیه رفته است.

در ادامه به مهمترین غذاها و روش‌هایی اشاره می‌شود که سلامت مغز را تضمین می‌کند.

  • هر چه کالری کمتری مصرف کنید ریسک ابتلای شما به آلزایمر هم کمتر می‌شود، بنابراین بشقاب غذایتان را با کم کالری‌ها پر کنید. اگر روزانه ۳۰ تا ۵۰ درصد مصرف کالری را کم کنید، سرعت متابولیسم شما هم پایین می‌آید و به تبع آن پروسه اکسیداسیون در بدن و البته مغزتان کاهش پیدا می‌کند. همچنین قند خون و انسولین هم پایین می‌آید.
  • وقتی ادویه جات را به عنوان چاشنی به غذای خود اضافه کنید، طبیعی است کره، نمک و روغن فضای کمتری برای مانور در غذای شما داشته باشند. مصرف آنتی اکسیدان موجود در ادویه جات یکی از راه‌های جلوگیری از آلزایمر است.
  • افرادی که هفته‌ای یکبار ماهی مصرف می‌کنند، نسبت به آنهایی که به ندرت ماهی می‌خورند یا اصلا مصرف نمی‌کنند ۶۰ درصد خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می‌دهند.
  • آجیل و دانه‌ها، غذاهایی شگفت انگیز برای مغز انسان است. این غذاها حاوی پروتئین و اسید‌های چرب و آرژینین آمینه هست که غده هیپوفیز را برای آزادسازی هورمون رشد تحریک می‌کند. هورمون رشد ماده‌ای است که بعد از ۳۵ سالگی کاهش می‌یابد و فایده ضدپیری برای مغز دارد.
  • کلم بروکلی، گل کلم و کلم فندقی، ماده مغذی به نام کولین دارد که برای حافظه و سلامت مغز ضروری است.
  • روغن زیتون، کنجد، کانولا، بادام و روغن ماهی سرشار از اسیدهای چرب غیر اشباع تک گانه است. محققان با مطالعه روی بعضی افراد به این نتیجه رسیده‌اند که رژیم غذایی همراه با چربی‌های غیر اشباع و غیر هیدروژنه خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می‌دهد.
  • چای سبز از فعالیت آنزیمی ‌که در بیماری آلزایمر دخیل است، جلوگیری می‌کند. همچنین غنی از پلی فنل‌ها و آنتی اکسیدان‌هاست که از پیری زودرس مغز می‌کاهد.
  • برای مقابله با اثرات استرس در مغز، یک مکمل ب کمپلکس خوب که حاوی ویتامین‌های B6و B12 باشد، بسیار مفید است. بسیاری از مردم، از خستگی روحی و جسمی شکایت می‌کنند. ویتامین‌های گروه Bبرای افزایش انرژی بسیار ضروری‌اند.
  • جهت اکسیژن رسانی به مغزتان ورزش کنید.
  • کاهش ویتامین B1 (تیامین) می‌تواند منجر به سردرگمی و گیجی شود. این ویتامین در سبوس گندم، حبوبات، آجیل، غلات و گوشت موجود است.
  • یتامین B2 (ریبوفلاوین) به افزایش قدرت حافظه شما کمک می‌کند. این ویتامین را می‌توانید در جگر، شیر، بادام، سبزیجات سبز رنگ، نان و غلات بیابید.
  • به موسیقی گوش دهید. تحقیقات ثابت کرده است که گوش دادن به موسیقی بخصوص موسیقی اصیل سبب افزایش عملکرد مغز می‌شود.
  • ذهن خود را مشغول نگاه دارید و مرتباً به دانش خود توسط آموختن بیافزایید. به فعالیت‌هایی بپردازید که مغز را تحریک به فعالیت‌می کنند. مانند بازی‌ها، مطالعه و حل جدول. هر روز یک واژه جدید بیاموزید.

مربوط پست ها

وارد حساب کاربری خود شوید

برای ثبت نام فرم های زیر را پر کنید

*با ثابت نام در وبسایت شما با سیاست نامه حریم خصوصیموافقت می کنید.

رمزعبور خود را بازیابی کنید

لطفاً نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای تنظیم مجدد رمز خود وارد کنید.