۵ عادت مرگبارتر از سیگار / لطفا قهرمانانه برای کشیدن سیگار به بالکن نروید

پست های مرتبط

جستجوگر هوشمند خبریجستجوگر هوشمند خبریجستجوگر هوشمند خبری

نگام، سلامت و پزشکی – سيگار كشيدن يكي از كم‌خطر‌ترين عادات رفتاري است كه در كشور بزرگي مانند آمريكا به سرعت درحال نابودي است: تعداد بزرگسالان آمريكايي سيگاري از 42 درصد سال 1965 در سال 2015 به 15 درصد رسيده است.

عادات پرخطر دیگری در حال جایگزین شدن هستند، بسیاری از آنها ناشی از افزایش گرایش افراد به سبک زندگی بی‌تحرک و انزواطلبانه است، سبکی که مختص آمریکا‌یی‌ها نیست و اگر سلامتتان اهمیت دارد، بهتر است شما هم این عادت‌های جایگزین که حتی می‌توانند مرگبار باشند را بشناسید، اما لطفا پس از خواندن این مطلب، با حالتی قهرمانانه و با قیافه‌ای حق به جانب برای کشیدن یک نخ سیگار به بالکن نروید، مضرات سیگار درهر شرایطی غیرقابل تغییرند، آن‌هم در هوای پاکیزه تهران.

تنهایی طول عمر افراد را به همان اندازه‌ای کاهش می‌دهد که کشیدن ۱۵ نخ سیگار در روز از عمر انسان می‌کاهد

 

  • تنهایی

رشد شبکه‌های اجتماعی مجازی و از بین رفتن روابط بین فردی باعث شده تا متخصصانی مانند ویوک مورتی، جراح عمومی سابق تنهایی را یک بیماری واگیردار جهانی بنامد که می‌تواند مرگبار باشد. جولیان هولت-لانستاد استاد روانشناسی دانشگاه بیرگام نیز در مطالعات خود دریافته‌ است که تنهایی طول عمر افراد را به همان اندازه‌ای کاهش می‌دهد که کشیدن ۱۵ نخ سیگار در روز از عمر انسان می‌کاهد.

هر دو ساعت افزایش مدت نشستن، خطر ابتلا به سرطان‌های روده بزرگ، آندومتر و ریه را افزایش می‌دهد

 

  • نشستن

مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۴ انجام گرفته نشان می‌دهد نشستن طولانی مدت و برای تمامی طول روز می‌تواند خطر ابتلا به چندین نوع سرطان را افزایش دهد. محققان در این مطالعه گسترده اطلاعات میزان نشستن چهار میلیون انسان در طول روز، در خانه یا در محل کار را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند در ازای هر دو ساعت افزایش مدت نشستن، خطر ابتلا به سرطان‌های روده بزرگ، آندومتر و ریه افزایش پیدا می‌کند،‌ حتی اگر این افراد در طول روز ورزش کنند.

 

کم‌خوابی به اندازه استفاده مداوم از سیگار می‌تواند خطر سکته مغزی و حمله‌های قلبی را افزایش دهد

 

  • بی‌خوابی

در شرایطی که درحدود ۵۰ تا ۷۰ میلیون نفر از آمریکایی‌ها به اختلال خواب یا بیداری مبتلا هستند، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها بی‌خوابی را یک مشکل سلامت عمومی توصیف کرده‌است.

پروفسور ولری گافاروف از سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۵ اعلام کرد کم‌خوابی به اندازه استفاده مداوم از سیگار می‌تواند خطر سکته مغزی و حمله‌های قلبی را افزایش دهد. به گفته وی تاثیر خواب کم برای بیماری‌های قلبی عروقی را باید در کنار سیگار، کمبود تحرک و ورزش و رژیم غذایی نامناسب، به عنوان عامل خطر‌ساز قابل اصلاح درنظر گرفت.

تعداد مبتلایان به سرطان پوست ناشی از برنزه‌ شدن در دستگاه بیشتر از تعداد موارد ابتلا به سرطان ریه ناشی از کشیدن سیگار است

 

  • برنزه کردن

شاید برنزه کردن با استفاده از دستگاه‌های فرابنفش شبیه به مدلی کنترل شده از آفتاب گرفتن به نظر بیاید، اما هردو این اعمال به شدت خطرناک‌تر از سیگار کشیدن هستند. در سال ۲۰۱۴ محققان با انتشار مقاله‌ای اعلام کردند تعداد مبتلایان به سرطان پوست ناشی از برنزه‌ شدن در دستگاه بیشتر از تعداد موارد ابتلا به سرطان ریه ناشی از کشیدن سیگار است. به گفته دانشمندان برنزه سازی پوست با کمک دستگاه را با توجه به آمار بالای ابتلا به سرطان پوست ناشی از آن باید یک معضل سلامت عمومی درنظر گرفت.

 

غذاهای پرقند و فرآوری شده یا کارخانه‌ای مملو از روغن‌های اشباع‌شده می‌توانند اگر نه بیشتر، به همان اندازه سیگار کشیدن افراد را در خطر بیماری‌های مرگبار قرار دهند
  • رژیم‌غذایی نادرست

شواهد و مدارک فراوانی وجود دارند که نشان می‌دهند غذاهای پرقند و فرآوری شده یا کارخانه‌ای مملو از روغن‌های اشباع‌شده می‌توانند اگر نه بیشتر، به همان اندازه سیگار کشیدن افراد را در خطر بیماری‌های مرگبار قرار دهند. در سال ۲۰۱۶ محققان با انجام تحقیقی روی خطر مرگ ناشی از رژیم غذایی نادرست به این نتیجه رسیدند که آمار مرگ و میر ناشی از تغذیه نادرست بیش از مجموع مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از اندازه الکل، مواد مخدر، روابط جنسی پرخطر و مصرف دخانیات است.

مربوط پست ها

وارد حساب کاربری خود شوید

برای ثبت نام فرم های زیر را پر کنید

*با ثابت نام در وبسایت شما با سیاست نامه حریم خصوصیموافقت می کنید.

رمزعبور خود را بازیابی کنید

لطفاً نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای تنظیم مجدد رمز خود وارد کنید.