اضطراب جدایی؛ اصلی‌ترین اختلالات نوجوانان ایرانی

پست های مرتبط

جستجوگر هوشمند خبریجستجوگر هوشمند خبریجستجوگر هوشمند خبری

نگام، سلامت و پزشکی – یک روانشناس کودک و استاد دانشگاه مي‌گويد: اضطراب جدایی بیشترین اختلال گزارش شده بین نوجوانان است. او انواع اختلالات در نوجوانان را بر اساس درصد ابتلا عنوان كرده است.

دکتر محبوبه طاهر در گفتگو با درنگ درباره بیشترین اختلالاتی که نوجوانان با آن مواجه هستند، اظهار داشت: اختلال نارسایی توجه یا فرونکنشی بین سه تا پنج درصد، لجبازی و نافرمانی بین پنج تا ۱۰ درصد و اختلال رفتار هنجاری (اختلال سلوک) بین یک تا ۱۶ درصد میانگین بروز ناهنجاری بین نوجوانان را تشکیل می‌دهد.

به گفته این روانشناس، اضطراب فراگیر بین دو و نیم تا ۱۴ درصد، هراس پنج درصد، وسواس یک و نه دهم درصد، اوتیسم نیم درصد، افسردگی بین چهار دهم تا دو و نیم درصد، افسرده خویی بین ۶ دهم تا یک و هفت دهم درصد و هراس اجتماعی یک درصد و اضطراب جدایی بین سه تا ۱۲ درصد از دیگر ناهنجاری‌های گزارش شده بین نوجوانان است.

این استاد دانشگاه درباره میزان شیوع این اختلالات در کشور ما تاکید کرد: البته در کشور ما بیشتر مراجعان کودک و نوجوان، اختلال‌­های هیجانی رفتاری (شامل اختلال نافرمانی مقابله‌­ای، نارسایی توجه/ فزون­کنشی، اختلال سلوک، رفتارهای پرخاشگرانه، اضطراب و افسردگی)، اختلال‌­های طیف اتیسم و یادگیری که شامل نارساخوانی، نارسانویسی و نارسایی در حساب و ریاضی است را بروز می‌­دهند.

دکتر طاهر گفت: به علت پیشرفت‌­های چشمگیر بهداشتی و پزشکی، بروز و شیوع کم­‌توانی‌­های ذهنی و اختلال‌­های شدید ذهنی کاهش چشمگیری داشته است.

مربوط پست ها

هیچ محتوایی موجود نیست

وارد حساب کاربری خود شوید

برای ثبت نام فرم های زیر را پر کنید

*با ثابت نام در وبسایت شما با سیاست نامه حریم خصوصیموافقت می کنید.

رمزعبور خود را بازیابی کنید

لطفاً نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای تنظیم مجدد رمز خود وارد کنید.