هشدار به ماهی‌خورها؛ خطر ابتلا به بیماری عفونی در کمین شماست

پست های مرتبط

جستجوگر هوشمند خبریجستجوگر هوشمند خبریجستجوگر هوشمند خبری

نگام، سلامت و پزشکی – بهتر است برای میل کردن ماهی از روش خاصی برای طبخ آن استفاده کنید تا دچار بیماری عفونی نشوید.

حتی شنیدن کلمه «انگل» کافی است تا شدیدا فکرمان به هم بریزد. حال فکر کنید یکی از آن‌ها را در غذایتان ببینید، این می‌تواند باعث شود برای همیشه از آن غذا زده شوید.

شاید ندانید، اما ماهی تازه صید شده یکی از تهدیدهای جدی در این زمینه است. احتمال این که در بدن ماهی‌های تازه کرم و انگل زندگی کنند و برای مدتی هم در آن بمانند بسیار زیاد است. احتمال حضور آن‌ها در همه نوع ماهی‌ یکسان است و هرچند به ندرت پیش می‎‌آید، اما احتمال این که به بشقاب غذا هم راه پیدا کنند زیاد است.

تحقیقات نشان داده بیشتر ماهی‌های اقیانوس و رودخانه زمانی که زنده هستند در بدنشان مقدار زیادی انگل دارند. این انگل‌ها داخل بدن ماهی و البته برخی حیوانات دریایی دیگر مانند دلفین زندگی می‌کنند. جدا از نامطلوب بودن دیدن آن‌ها در غذا، در صورتی که خورده شوند این انگل‌ها می‌توانند عفونت شدیدی در بدن انسان ایجاد کنند. البته که کشنده نیستند اما فعالیت روده، معده و بخش گوارش بدن را به بدترین شکل مختل می‌کنند.

سالانه به طور میانگین ۲۰ هزار عفونت انگلی از ماهی در دنیا گزارش می‎شود و بیشترین مقدار آن در ژاپن است. به همین دلیل مخصوصا به سرآشپزها توصیه می‎شود که از تمیز بودن ماهی‌ها قبل از طبخ اطمینان حاصل کنند. راه کشتن این انگل‌ها فریز کردن ماهی یا طبخ آن‌ها در دمای زیاد است. ژاپنی‌ها در بسیاری از غذاها ماهی خام می‎خورند و این دلیل وجود بیشترین بیماری عفونی در این کشور است و از طرفی سرآشپزها برای این که ماهی‌شان خشک و آبش گرفته نشود از حرارت کافی استفاده نمی‌کنند.

احتمال وجود این انگل‌ها در بدن ماهی‌های پرورشی شدیدا کمتر است اما این نوع ماهی‌ها هم مشکلات خاص خودشان را دارند و با خوراکی‌های طبیعی رشد نکرده‌اند.

راحت‌ترین راه برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری انگلی این است که از خوردن ماهی خام خودداری کنید و غذاهایی مانند سوشی نخورید. همچنین بهتر است ماهی را در خانه طبخ کنید و قبل از آن برای مدتی در فریزر نگهداری کنید. اگر هم در رستوران ماهی سفارش می‌‎دهید بهتر است از آشپز بخواهید آن را به خوبی برایتان بپزد و توضیح دهید که خشک شدنش شما را آزار نمی‌دهد.

مربوط پست ها

وارد حساب کاربری خود شوید

برای ثبت نام فرم های زیر را پر کنید

*با ثابت نام در وبسایت شما با سیاست نامه حریم خصوصیموافقت می کنید.

رمزعبور خود را بازیابی کنید

لطفاً نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای تنظیم مجدد رمز خود وارد کنید.