چطور یبوست نگیریم؟ | ۲۴ خوراکی و روش برای جلوگیری از یبوست

پست های مرتبط

جستجوگر هوشمند خبریجستجوگر هوشمند خبریجستجوگر هوشمند خبری

نگام، سلامت و پزشکی – یبوست این روزها دامنگیر بسیاری از ایرانیان شده است، مشکلی که دغدغه زیادی را برای خانواده‌ها به دنبال دارد.

زندگی کارمندی و تغییر در برنامه روزانه غذایی دو دلیل اصلی ایجاد یبوست برای بیشتر ایرانیان اعلام شده است.

یبوست چیست و چطور اتفاق می‌افتد؟

گرفتگی روده و اختلال در اجابت مزاج باید به سرعت درمان شود. گاهی اوقات تخلیه روده به طور طبیعی و بدون مشکل انجام می‌شود اما بعضی روزها به دلیل اشتباهات در تغذیه و سبک زندگی، این روند دچار اختلال می‌شود. این پرسش پیش می‌آید که چگونه درمان یبوست با تغذیه امکانپذیر است.

در جواب باید گفت که هرگاه غذایی که خورده می‌شود، دارای باقیمانده کمی برای دفع باشد و این مقدار باقیمانده نتواند به مقدار کافی آب درون خود جای دهد و حجیم شود، آنگاه مدفوع سفت شده و دفع آن مشکلات فراوانی را بوجود می آورد.

از یبوست به عنوان ام‌الامراض یا مادر بیماری‌ها یاد میشود. برای رفع یبوست با توجه به مزاج خود از موارد زیر استفاده کنید. مصرف زیاد و همیشگی ملینها باعث اختلال در دستگاه گوارش میشود.

روده

چطور یبوست نگیریم؟

جلوگیری از ابتلا به یبوست خیلی ساده است. تنها باید در برنامه غذایی خود خوراک و نان‌های سبوسدار همچنین میوه و مایعات را بگنجانیم.

از این رو، گلابی، طالبی، تره، انگور، گلاب، برگ سنا، سوپ، آبگوشت، زنیان، برگ کاسنی، بادام تلخ، انجیر به خصوص خیسانده، آبجوش ولرم، شیر سرد، خاکشیر با آب گرم، تحرک و ورزش، پرهیز از مصرف زیاد برنج، مصرف نان‌های سبوس‌دار، استفاده از زیتون و روغن آن، پرهیز از دخانیات و نوشابه‌های گازدار می‌تواند در جلوگیری از یبوست موثر باشد.

همچنین، لبو پاک کننده دستگاه گوارش است، معده را شستشو داده و حکم مسهل برای افرادی را دارد که دارای یبوست دائمی هستند.

درمان متفاوت برای رفع یبوست

گلابی، طالبی، تره، انگور، گلاب، برگ سنا، سوپ، آبگوشت، زنیان، برگ کاسنی، بادام تلخ، انجیر به خصوص خیسانده، آبجوش ولرم، شیر سرد، خاکشیر با آب گرم، تحرک و ورزش، پرهیز از مصرف زیاد برنج، مصرف نان‌های سبوس‌دار، استفاده از زیتون و روغن آن، پرهیز از دخانیات و نوشابه‌های گازدار می‌تواند در جلوگیری از یبوست موثر باشد

گاهی هم برای رفع یبوست می‌توان با فشار وارد کردن به یک نقطه از بدن، در درمان این بیماری ناراحت کننده به خودمان کمک کنیم.

نقطه‌ای که باید برای درمان سریع یبوست و مشکلات روده به آن فشار وارد کنید، چند میلیمتر پایین‌تر از ناف قرار دارد که باید بر حسب عرض انگشت سبابه نقطه مورد نظر را پیدا کنیم.

گاهی هم برای رفع یبوست می‌توان با فشار وارد کردن به یک نقطه از بدن، در درمان این بیماری ناراحت کننده به خودمان کمک کنیم.

سه انگشت سبابه پایین‌تر از ناف درست نقطه‌ای که باید شما برای درمان فشار دهید. زمانی که در توالت هستید به مدت یک تا سه دقیقه این نقطه را فشار دهید؛ مدت فشار بستگی به شدت مشکل در روده شما دارد. با فشار دادن این نقطه از بدن، انرژی درمانی باعث شروع دفع مواد سمی از روده ها می‌شود، درست مانند تاثیری که ماساژ روی عضلات شکم خواهد داشت.

خورشت بخورید

برای جلوگیری از یبوست، حتماً خوردن غذاهای آبدار نظیر خورشت و سوپ و آش را حتماً در برنامه غذایی هفتگی خود قرار دهید.

مربوط پست ها

وارد حساب کاربری خود شوید

برای ثبت نام فرم های زیر را پر کنید

*با ثابت نام در وبسایت شما با سیاست نامه حریم خصوصیموافقت می کنید.

رمزعبور خود را بازیابی کنید

لطفاً نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای تنظیم مجدد رمز خود وارد کنید.