انتشار تصاویر جدید از لحظه ورود خاشقجی به کنسولگری عربستان ؛ آخرین اخبار و واکنش ها نسبت به دردسر تمام نشدنی سعودی ها

 

نگام ، بین الملل _ دردسر تازه سعودی ها تمامی ندارد ، خون جمال خاشقچی به نمایندگی از خون های فراوان به ناحق ریخته شده طی دهه های متمادی توسط رژیم آل سعود ، دامن این خاندان را گرفته و گویا قرار نیست به سادگی هم به اتمام برسد ، تمامی تلاش ها و رشوه های پیشنهادی این حکومت به سران کشورهای مختلف و خبرنگاران رسانه های گوناگون خبری تاکنون برای سرپوش گذاشتن بر این جنایت بی اثر بوده ، چرا که جذابیت افشای آن و اعتباری که از این رهگذر نصیب دلتمردان و خبرنگاران و تامین آینده آنان می کند بسیار بیشتر از پذیرش رشوه و حق السکوت پیشنهادی خواهد بود ، امروز هم در این گزارش به آخرین اخبار و واکنش ها نسبت به دردسر تمام نشدنی سعودی ها می پردازیم.

پست های مرتبط

 

علی احتشام

انتشار تصاویر جدید از لحظه ورود خاشقجی به کنسولگری عربستان

 

 

انتشار تصاویر جدید از لحظه ورود خاشقجی به کنسولگری عربستان

تصاویر جدیدی از دوربین‌های مداربسته لحظه ورود روزنامه‌نگار منتقد سعودی را نشان می‌دهد که در تاریخ دوم اکتبر وارد کنسولگری عربستان در استانبول می‌شود.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری تی‌آر‌تی، تصاویر جدیدی از دوربین‌های مداربسته لحظه ورود «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی را نشان می‌دهد که در دوم اکتبر وارد کنسولگری عربستان در استانبول می‌شود.

در این تصاویر خاشقجی کتی سیاه،‌ پیراهن و شلواری خاکستری خاکستری بر تن دارد. وی همچنین در حالی دیده می‌شود که در بیرون از سفارت با نامزدش خداحافظی می‌کند.

42864_Still1021_00009_1540139819861

 

42865_Still1021_00010_1540139849377

روز گذشته -یکشنبه- یک مقام ارشد سعودی به رویترز گفت که خاشقجی در کنسولگری خفه شده است. این توضیح در تضاد با توضیح‌های پیشین عربستان قرار دارد که مدعی شده بود که خاشقجی در پی درگیری با نیروهای امنیتی کشته شده بود.

42866_Still1021_00011_1540139878239

مقام‌های ترکیه معتقدند که تیمی ۱۵ نفره از نیروهای امنیتی عربستان این روزنامه‌نگار را کشته و بدنش را تکه‌تکه کرده‌اند.

در پی تایید قتل خاشقجی از سوی عربستان، پادشاه سعودی دستور برکناری پنج مقام رسمی را صادر کرد، ازجمله «سعود القحطانی» مشاور سلطنتی و دست راست ولیعهد این کشور. همچنین ۱۸ شهروند این کشور نیز به حکم دادستانی دستگیر شده‌اند.

42867_Still1021_00012_1540139914702

 

 

 

گفتگوی تلفنی اردوغان و ترامپ درباره قتل خاشقچی

 

گفتگوی تلفنی اردوغان و ترامپ درباره قتل خاشقچی

دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه اعلام کرد اردوغان و ترامپ یکشنبه شب در یک تماس تلفنی بر لزوم شفاف‌سازی در مورد پرونده قتل جمال خاشقچی گفت‌وگو کرده‌اند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه یکشنبه شب تلفنی با «دونالد ترامپ» همتای آمریکایی‌اش درباره موضوعات مختلف از جمله پرونده قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی گفت‌وگو کرده است.

به نوشته روزنامه «دیلی صاباح»، اردوغان و ترامپ در این تماس بر لزوم «شفاف‌سازی تمام ابعاد» پرونده خاشقچی تأکید کرده‌اند.

خاشقچی حدود سه هفته پیش برای انجام برخی امور اداری به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول مراجعه کرد، اما دیگر هرگز خارج نشد. به نوشته روزنامه‌های عربستانی، وی پس از ورود به کنسولگری، توسط یک تیم سعودی کشته و سپس قطعه قطعه شده است.

سعودی‌ها روز شنبه کشته شدن خاشقچی را قبول کردند، اما مدعی شدند که این قتل بر اثر یک اشتباه و بدون اطلاع «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی صورت گرفته است. اردوغان یک روز پس از بیانیه سعودی‌ها اعلام کرد تا روز سه‌شنبه «حقیقت» آنچه بر سر خاشقچی آمده را اعلام می‌کند.

بنا بر اعلام آنکارا، اردوغان و ترامپ در مکالمه خود درباره آزادی «اندرو برانسون» کشیش آمریکایی، توافق میان دو کشور درباره شهر «منبج» سوریه و همچنین «مبارزه با تروریسم» هم گفت‌وگو کرده‌اند. این اولین مکالمه روسای جمهور دو کشور از زمان اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ترکیه پس از بازداشت برانسون است.

 

بن سلمان در تماس با داماد ترامپ: کودتای غرب علیه خود را فراموش نمی کنم

 

 

روزنامه وال استریت ژورنال نوشت که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به «جراد کوشنر» داماد دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و مشاور ارشد وی گفته است که کودتای غرب علیه خود را هرگز فراموش نخواهد کرد

اشاره بن سلمان به انتقادهای غرب به ریاض و روایت این کشور در باره قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار معروف عربستانی است.
به گزارش روز دوشنبه ایرنا از شبکه خبری الجزیره،وال استریت ژورنال به نقل از برخی منابع افزود که بن سلمان در هشتمین روز ناپدید شدن خاشقچی در تماس با کوشنر درباره ناپدید شدن وی گفت و گو و درباره علل اعتراض های واشنگتن در خصوص این ماجرا سئوال کرده است.
این روزنامه افزود که در مقابل، داماد ترامپ نیز در پیامی به بن سلمان گفته است که کشف ماجرای مربوط به روزنامه نگار عربستانی که دوم اکتبر(10مهر) در کنسولگری کشورش در استانبول ترکیه به قتل رسید، ضروری است.
بر اساس این گزارش، درحالی که مواضع ترامپ در قبال عربستان درباره قتل این روزنامه نگار سعودی هر روز تغییر می کند دیگر سیاستمداران آمریکایی مواضع قاطعی اتخاذ کرده که آخرین آن مواضع سناتور «باب کورکر» بود که معتقد است ولیعهد عربستان در قتل خاشقچی دست داشته و او روایت عربستان در این خصوص را که بر خلاف این موضوع می باشد، باور ندارد.
«رند پل» سناتورجمهوریخواه نیز گفت که اعزام 15 تن برای قتل یک معارض بدون موافقت ولیعهد سعودی امکان پذیر نیست. وی نقش عربستان در باره این ماجرا را یک اهانت توصیف کرد.
خاشقچی روزنامه نگار ناراضی سعودی دوم اکتبر (10 مهر) بعد از مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد.
دولت سعودی بعد از 18 روز سکوت و تکذیب، در نهایت تحت فشارهای جامعه جهانی بامداد شنبه تائید کرد که او در کنسولگری عربستان به قتل رسیده است.
بعد از این اعتراف، ‘سلمان بن عبدالعزیز’ پادشاه سعودی در احکامی جداگانه ‘سعود القحطانی’ مشاور دیوان پادشاهی سعودی و از نزدیکان’ بن سلمان’ ولیعهد، ‘احمد العسیری’ معاون دستگاه اطلاعات عمومی و سخنگوی پیشین (به اصطلاح) ائتلاف سعودی، سرتیپ ‘محمد مریح’ معاون اطلاعاتی، سرتیپ ‘عبدالله بن خلیفه الشایع’ معاون امور انسانی و سرتیپ ‘رشاد المحمادی’ مدیر اداره اطلاعات عمومی و حفاظت در دستگاه اطلاعات عمومی عربستان را برکنار کرد.
سلمان همچنین دستور تشکیل کمیته وزارتی به ریاست ولیعهد را برای بازبینی در ساختار دستگاه اطلاعات عمومی صادر کرد.
دادستانی عمومی عربستان همچنین اعلام کرد که تحقیقات اولیه مرگ خاشقچی در پی مشاجره لفظی را تائید می کند.
دادستانی عمومی افزوده است: تحقیقات در خصوص مرگ خاشقچی همچنان ادامه دارد و در این خصوص تا کنون 18 شهروند سعودی بازداشت شده اند.

 

با حذف همه عوامل درگیر در قتل خاشقچی، طرح حفظ بن سلمان کلید خورد

 

 

شفقنا – ملک سلمان در حکمی فرزندش یعنی بن سلمان را که متهم اصلی پرونده خاشقپچی است مسئول بازسازی سازمان اطلاعات این کشور کرد.

به گزارش شفقنا این درحالی است که تمام افرادی که در جریان قتل خاشقچی در کنسولگری عربستان حضور داشته و مقاماتی که از این طرح در عربستان مطلع بوده اند دستگیر شده اند و در حقیقت هر نوع دسترسی به شاهدان از بین رفته است.

بر این اساس این دیدگاه وجود دارد که عربستان با دستگیری تمام شاهدان قتل خاشقچی، تلاش کرده است که بن سلمان را از معرکه نجات دهد و دیگر کسی را باقی نگذارد که علیه او شهادت دهد.

در بیانیه‌ای که از سوی دادستانی عربستان منتشر شد آمده است که تحقیقات اولیه مرگ جمال خاشقجی، شهروند سعودی را نشان می‌دهد.

براساس این بیانیه خاشقجی و اشخاص دیگری در درون کنسولگری با یکدیگر به مشاجره پرداخته و این موضوع منجر به دعوای آنها شد و جمال خاشقجی در جریان این مشاجره جان باخت!

دادستان سعودی اعلام کرد که در همین رابطه ۱۸ نفر، که همگی شهروند سعودی هستند، بازداشت شده و تحقیقات در این رابطه در جریان است تا همه زوایای حقیقت روشن شده و افراد مقصر در این زمینه به دست عدالت سپرده شوند.

در خبر دیگری از خبرگزاری واس که حاکی از حفظ بن سلمان است، تصریح شده است: ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه سعودی دستور داد تا یک کارگروه از وزراء به ریاست شاهزاده محمد بن سلمان، ولی‌عهد این کشور تشکیل شده و ساختار مدیریت سازمان اطلاعات این کشور را بازسازی کنند.

بر این اساس با حذف همه عوامل درگیر در قتل خاشقچی و مستثنی کردن بن سلمان، طرح حفظ او به عنوان ولیعهد کلید خورده است. این در حالی است که بن سلمان به عنوان متهم اصلی طرح قتل خاشقچی و سرکوب مخالفان است.

پرسش ها درباره روایت سعودی

بیانبه حکومت سعودی درباره قتل حمال خاشقچی با واکنش ها و پرسش های فراوانی در جهان رسانه و سیاست مواجه شد.

روایت سعودی از مشاجره منجر به قتل خاشقجی نخست این پرسش را برانگیخت که چرا و جگونه مردی ۶۰ ساله با بیش از ۱۵ نیروی آموزش دیده وارد درگیری فیزیکی شده است؟

چرا ۱۵ تن از مقامات امنیتی و نزدیکان بن سلمان برای بازجویی جمال خاشقچی اعزام شده اند؟ دلیل حضور یک متخصص عالی رتبه کالبد شکافی چه بوده است؟

چرا بیش از ۱۷ روز قتل او از اساس انکار و به جهان پیوسته دروغ گفته شده است؟

چرا برای بازجویی اره استخوان بری برده شده است؟ او شکنجه شده و قطعه قطعه شده است؟ اگر قتل خاشقچی اتفاقی بوده است جنازه او کجاست؟

چرا تمام شاهدان این طرح دستگیر شده اند و بزرگترین متهم این قتل استثنا شده و مسئول بازسازی سازمان اطلاعات عربستان شده است؟

آیا دستگیری همه شاهد ان با هدف پنهان ساختن حقیقت و مبرا ساختن متهم اصلی یعنی بن سلمان نبوده است؟

بعید است سعودی بتواند این پرسش ها را پاسخ دهد و در حقیقت اطلاعیه سعودی پرسش های بیشتری درباره انگیزه ها و عوامل اصلی این جنایت ایجاد کرده است و انگشت اتهام را متوجه بن سلمان کرده است.

 

خاشقجی پس از تلفن محمدبن‌سلمان به قتل رسید

 

 

 

روزنامه «ینی‌شفق» ترکیه در تازه‌ترین افشاگری خود نوشت:
▫️ولیعهد سعودی برای متقاعدکردن خاشقجی به بازگشت به عربستان، دقایقی پیش از مرگش با او تلفنی صحبت کرد اما خاشقجی از ترس کشته شدن، این پیشنهاد را رد کرد و تیم ترور پس از پایان این گفتگوی تلفنی او را به قتل رساند.

 

عربستان روایت جدیدی درباره قتل خاشقجی ارائه کرد؛ جزئیاتی از سرنوشت جسد تا علت مرگش

 

 

در حالیکه عربستان با افزایش تردیدهای بین‌المللی درباره داستانش درخصوص قتل روزنامه‌نگار منتقد دولت سعودی روبروست، یکی از مقام‌های ارشد دولت این کشور روایت جدیدی درباره قتل این فرد در داخل کنسولگری عربستان در استانبول مطرح کرده که با توضیحات قبلی کاملا در تضاد است.

در حالیکه عربستان با افزایش تردیدهای بین‌المللی درباره داستانش درخصوص قتل روزنامه‌نگار منتقد دولت سعودی روبروست، یکی از مقام‌های ارشد دولت این کشور روایت جدیدی درباره قتل این فرد در داخل کنسولگری عربستان در استانبول مطرح کرده که با توضیحات قبلی کاملا در تضاد است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یکی از مقام‌های سعودی که خواست نامش فاش نشود، جزئیاتی را درباره این مساله عنوان کرده که چگونه تیمی ۱۵ نفره از اتباع سعودی برای رویارویی با جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد دولت سعودی دوم اکتبر وارد ترکیه شده و وی را تهدید کردند که به وی مواد مخدر داده، او را می‌ربایند و سپس در صورت مقاومت، خفه‌اش می‌کنند. همچنین سپس فردی از اعضای این تیم با لباس خاشقجی از کنسولگری خارج می‌شود تا اوضاع عادی جلوه کند.

این مسؤول ادعا می‌کند، خاشقجی در اثر اشتباه تیم مذاکره کننده کشته می‌شود.

یکی از افراد تیم ۱۵ نفره به نام مصطفی مدنی لباس‌ها، عینک و ساعت اپل خاشقجی را پوشیده و از در پشتی کنسولگری خارج شده تا اوضاع را عادی جلوه دهد. سپس به سمت منطقه سلطان‌احمد رفته و لباس‌ها دور انداخته است.

مقام‌های ترکیه به این مظنون هستند که جسد خاشقجی را مثله کرده‌اند اما این مقام سعودی که خواست نامش فاش نشود، گفته است که جسد خاشقجی را داخل فرشی پیچیده و به یک “همدست محلی” تحویل داده شد تا از شرش خلاص شود.

مقام سعودی گفت که ملیت این فرد را اعلام نمی‌کند. تحقیقات برای تعیین این مساله که جسد چه شده، ادامه دارد. این تیم گزارشی غلط به ارشد خود نوشته و گفته‌اند که به خاشقجی اجازه دادند تا از کنسولگری خارج شود چون گفته بود که ممکن است مقام‌های ترکیه دخالت کنند.

وی درباره اینکه خاشقجی را شکنجه کرده و سرش را بریدند، گفت: نتایج اولیه تحقیقات چنین چیزی را نمی‌گوید.

این مقام سعودی همچنین آنچه را اسناد اطلاعات داخلی عربستان مربوط به ابتکار عملی در ارتباط با مخالفان و افراد مرتبط با قتل خاشقجی را نشان می‌دهد، ارائه کرد.

این جدیدترین روایت عربستان است که چندین بار تغییر کرده است. مقام‌های سعودی نخستین بار گزارش‌هایی را که مربوط به ناپدید شدن خاشقجی در داخل کنسولگری بود، رد کرده و آن را نادرست خواندند و گفته بودند که او بلافاصله پس از ورود، از ساختمان خارج شده است.

این مقام سعودی در پاسخ به این سوال که چرا روایات درباره قتل خاشقجی همچنان تغییر می‌کنند، گفت: ارزیابی اولیه دولت ریاض بر مبنای اطلاعات نادرستی است که در آن زمان گزارش شد. با مشخص شدن این مساله که این گزارش‌ها نادرست بوده،‌ تحقیقات داخلی انجام شد. تحقیقات همچنان ادامه دارند.

براساس جدیدترین روایت، دولت عربستان می‌خواست خاشقجی را برای بازگشت به عربستان متقاعد کند که بخشی از کمپین برای جلوگیری از به خدمت گرفته شدن مخالفان دولت ریاض توسط دشمنان است.

این مقام سعودی که خواست نامش فاش نشود، ادامه داد:‌ احمد عسیری، معاون رئیس اطلاعات کل عربستان تیمی متشکل از ۱۵ نفر را از نیروهای امنیتی و اطلاعاتی به استانبول اعزام کرد تا در داخل کنسولگری با این روزنامه نگار دیدار کرده و تلاش کنند وی را برای بازگشت به عربستان متقاعد کنند. آنها دستور دارند تا با مخالفان به صورت صلح آمیز صبحت کرده و آنها را برای بازگشت متقاعد کنند. عسیری یکی از افرادی است که این تیم را تشکیل داد و خواستار آن شد که فردی از سوی سعود القحطانی، مشاور دفتر سلطنتی عربستان به این تیم بپیوندد که شناخت کافی از خاشقجی داشته باشد و القحطانی افسر سرتیپ ماهر مطرب را فرستاد چون او با خاشقجی در لندن کار کرده بود.

این مقام مسؤول سعودی که خواست نامش فاش نشود، گفت: براساس این نقشه، قرار بود این تیم در مکانی امن در حومه استانبول خاشقجی را برای مدتی نگهدارد و اگر او از بازگشت به عربستان امتناع می‌کرد، او را آزاد کند اما اوضاع آنطور که باید، پیش نرفت و این تیم از دستور پا را فراتر گذاشت و اوضاع به خشونت کشیده شد.

براساس اسناد دولت عربستان، خاشقجی را به سمت دفتر سرکنسول هدایت کرده و در آنجا ماهر عبدالعزیز مطرب، رئیس سرویس اطلاعات عربستان با وی درباره بازگشت به عربستان صحبت کرد اما خاشقجی این مساله را رد کرد و به مطرب گفت که شخصی خارج از کنسولگری در انتظارش است و اگر تا یک ساعت دیگر بازنگردد، مقام‌های ترکیه را در جریان می‌گذارد.

براساس اسناد دولتی، زمانیکه خاشقجی صدایش را بالا برد، تیم ۱۵ نفره سعودی دستپاچه شد. آنها به دنبال مهار این روزنامه‌نگار جلوی دهانش را گرفتند. آنها تلاش کردند تا مانع فریاد زدن او شوند اما او در نهایت خفه شد. آنها قصد کشتنش را نداشتند.

این مقام سعودی در پاسخ به این سوال که آیا این تیم ۱۵ نفره خاشقجی را خفه کرد، گفت: اگر کسی در سن و سال خاشقجی در آن موقعیت قرار داشت، به طور حتم می‌مرد.

 

رسانه های ترکیه: جسد خاشقچی کجاست؟

 

 

شفقنا- برخی رسانه های ترکیه پس از اعتراف آل سعود به قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد عربستانی، با طرح سوال ‘جسد خاشقچی کجاست؟’، خواستار ارائه پاسخ شفاف به این پرسش از سوی مقامات ریاض شدند.

مقامات آل سعود بامداد شنبه با صدور بیانیه ای به کشته شدن ‘جمال خاشقچی’ روزنامه نگار منتقد در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول اعتراف و ادعا کردند که وی بعد از یک نزاع داخل این ساختمان کشته شده است.
شبکه تلویزیونی ان.تی.وی ترکیه با انتشار اخبار مربوط به اعتراف دولت عربستان مبنی بر به قتل رساندن خاشقچی در ساختمان کنسولگری این کشور در استانبول، خواستار مشخص شدن وضعیت جسد خاشقچی شد.
بر اساس گزارش این رسانه، در بیانیه صادر شده توسط دولت عربستان، تنها به قتل خاشقچی اشاره شده و درباره سرنوشت جسد خاشقچی اطلاعاتی عنوان و اعلام نشده است.
ان.تی.وی با اشاره به گذشت ۱۸ روز از قتل خاشقچی، ارائه نشدن اطلاعاتی درباره جسد خاشقچی را سوال برانگیز خواند و اعلام کرد: بنا به اعلام یک منبع سعودی به خبرگزاری رویترز، جسد خاشقچی به یک همدست محلی برای معدوم سازی تحویل شده است.
هنوز رسانه ها و مقامات ترکیه در باره سرنوشت جسد خاشقچی اطلاعاتی اعلام نکرده اند.
در همین ارتباط، رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه در نخستین واکنش به پذیرش قتل جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول از سوی آل سعود گفت: ‘این کار را نیمه کاره رها نمی کنیم.’
اردوغان بامداد شنبه هنگام بازگشت از سفر مولداوی اظهار کرد: ‘وظیفه خود را برای روشن شدن این رویداد انجام می دهیم.’
در متن بیانیه آل سعود که نحوه قتل خاشقچی به شکل غیرباوری ترسیم شده، آمده است: عربستان سعودی اقدامات ضروری را برای آشکار شدن حقیقت آغاز کرده و یک تیم امنیتی را برای تحقیق درباره این موضوع و همکاری با همتایان ترکیه‌ای روانه این کشور کرد و یک تیم مشترک امنیتی میان عربستان سعودی و جمهوری ترکیه تشکیل شد.
بنا به این بیانیه، در پی تشکیل این تیم مشترک، برای تحقیق درباره این پرونده، اجازه ورود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول و منزل سرکنسول به مقام های امنیتی ترکیه داده شد.
بر اساس بیانیه صادر شده، تحقیقات اولیه توسط دادستان کل عربستان نشان داد که مظنونان با توجه به وجود نشانه‌هایی درباره احتمال بازگشت خاشقچی به کشور برای ملاقات با وی به استانبول سفر کرده اند و رایزنی میان مظنونان و خاشقچی در خلال حضور وی در کنسولگری عربستان در استانبول روال منفی به خود گرفته و در نهایت منجر به درگیری و منازعه برخی از آنها با وی شده و باعث مرگ خاشقچی و تلاش مظنونان برای مخفی کردن وقایع شده است.
بنا به بیانیه صادر شده از سوی دولت عربستان، در این پرونده ۱۸ شهروند سعودی بازداشت شده اند.
با اعلام قتل خاشقچی توسط آل سعود، ایالات متحده در واکنشی حمایتگرانه از دولت عربستان و تنها با ‘ابراز تاسف’، از بیانیه صادر شده درباره سرنوشت جمال خاشقچی و اقدام علیه مظنونان شناسایی شده، تقدیر و اعلام کرد که ‘ ما کماکان تحقیقات بین المللی درباره این حادثه غم‌‌انگیز را رصد کرده و از اجرای عدالت به نحو بهنگام، شفاف و منطبق با رویه های قانونی حمایت می کنیم.’
رسانه های ترکیه نیز در نخستین واکنش به این بیانیه اعلام کردند که روایت رسمی عربستان در مورد قتل جمال خاشقچی با اطلاعاتی که از تیم تحقیقاتی ترکیه در این خصوص درز کرده است، همخوانی ندارد.
دبیر کل سازمان ملل متحد نیز در بیانیه‌ ای ضمن ابراز تأسف از تأیید قتل خاشقچی، خواستار تحقیقات شفاف و فوری در این باره شد.
به گزارش ایرنا، گزارشگر سازمان ملل متحد نیز توضیح عربستان سعودی درباره اعدام خودسرانه خاشقچی را غیر قابل قبول دانست و اعلام کرد: نباید هیچ دولتی توضیح عربستان را بپذیرد.

 

مقام حزب حاکم ترکیه: عربستان نمی‌تواند از مسئولیت قتل خاشجقی بگریزد

 

 

شفقنا- یک مقام حزب حاکم ترکیه بر ادامه رسیدگی به پرونده قتل جمال خاشقجی تاکید کرد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از آسوشیتدپرس؛ نعمان کورتولموش معاون حزب حاکم عدالت و توسعه گفت: ترکیه هیچگاه اجازه لاپوشانی پرونده قتل خاشقجی و فراموش شدن آن را نمی‌دهد تا اینکه این پرونده به یک نتیجه روشن برسد. این مقام ترک همچنین هشدار داد مقامات عربستان نمی‌توانند از زیر بار مسوولیت کشتن این روزنامه‌نگار فرار کنند.

 

تجمع دوستان خاشقجی مقابل کنسولگری عربستان در استانبول

 

 

شفقنا- دوستان خبرنگار مفقود شده سعودی با تجمع مقابل کنسولگری عربستان در استانبول، از ریاض خواستند بقایای جسد وی را تحویل دهد.

به گزارش ایلنا به نقل از سی‌ان‌ان، دوستان «جمال خاشقجی» خبرنگار سعودی از دولت عربستان خواستند جسد وی را برای برگزاری مراسم ترحیم تحویل دهد.

دوستان و همکاران خاشقجی امروز-شنبه- مقابل کنسولگری عربستان در استانبول تظاهرات کرده و از ریاض خواستند جسد خاشقجی یا بقایای جسد وی را تحویل دهد.

پس از گذشت نزدیک به سه هفته از مفقود شدن خاشقجی، عربستان سرانجام کشته شدن وی در کنسولگری این کشور در استانبول را تایید کرد.

 

وزیر دادگستری سعودی: قتل خاشقچی در خاک عربستان رخ داده است

 

 

شفقنا – در ادامه توجیهات دولت سعودی برای فرار از تبعات ناشی از به قتل رساندن یک روزنامه نگار مخالف ، وزیر دادگستری این کشور گفت که مرگ جمال خاشقچی در سرزمین تحت حاکمیت عربستان رخ داده است و طبق همین قوانین هم به پرونده رسیدگی می شود.

به گزارش ایرنا ‘ ولید بن محمد الصمعانی ‘ در سخنانی که خبرگزاری دولتی عربستان (واس) منتشر کرد ، اظهار داشت : با توجه به این اصل ، عاملین قتل طبق قوانین عربستان و بعد از پایان تحقیقات مورد نظر محاکمه خواهند شد.
الصمعانی ادعا کرد که دستگاه قضایی با استقلال کامل به این پرونده رسیدگی می کند.
جمال خاشقچی روزنامه نگار ناراضی سعودی دوم اکتبر (۱۰ مهر) بعد از مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد. دولت سعودی بعد از ۱۸ روز سکوت و تکذیب بالاخره تحت فشارهای جامعه جهانی بامداد امروز (شنبه ) تایید کرد که او در کنسولگری این کشور به قتل رسیده است .
بعد از این اعتراف ‘سلمان بن عبدالعزیز’ پادشاه سعودی در احکامی جداگانه ‘سعود القحطانی’ مشاور دیوان پادشاهی سعودی و از نزدیکان’ محمد بن سلمان’ ولیعهد، ‘احمد العسیری’ معاون دستگاه اطلاعات عمومی و سخنگوی پیشین (به اصطلاح) ائتلاف سعودی، سرتیپ ‘محمد مریح’ معاون اطلاعاتی، سرتیپ ‘عبدالله بن خلیفه الشایع’ معاون امور انسانی و سرتیپ ‘رشاد المحمادی’ مدیر اداره اطلاعات عمومی و حفاظت در دستگاه اطلاعات عمومی عربستان را برکنار کرد.
سلمان بن عبدالعزیز همچنین دستور تشکیل کمیته وزارتی به ریاست ولیعهد را برای بازبینی در ساختار دستگاه اطلاعات عمومی صادر کرد.
دادستانی عمومی عربستان نیز اعلام کرد: تحقیقات اولیه مرگ جمال خاشقچی در پی مشاجره لفظی را تأیید می کند.
دادستانی عمومی افزوده است: تحقیقات در خصوص مرگ جمال خاشقچی همچنان ادامه دارد و در این خصوص تا کنون ۱۸ شهروند سعودی بازداشت شده اند.
این نهاد قضایی مدعی شده که قرار است افراد دخیل در کشته شدن جمال خاشقچی را به دادگاه معرفی کند.
ناظرین امور منطقه با بر شمردن استدلال های متعدد محمد بن سلمان ولیعهد این کشور را متهم به دست داشتن در قتل خاشقچی می کنند و معتقدند که نام بردن از افراد دیگر به عنوان قربانی این جنایت، تنها با هدف مبرا کردن ولیعهد این کشور از اتهام قتل است.

 

 

بن سلمان می‌تواند پادشاهی عربستان را فرو بریزد: یادداشت دیوید فون درل در واشنگتن پست

شفقنا- در میان خانواده‌های سرمایه‌دار و درگیر تجارت، یک ضرب‌المثل معروف وجود دارد: «ثروت تنها تا نسل سوم می‌رسد.» یعنی بیش از آنکه ایجاد یک کسب و کار و سرمایه‌گذاری دشوار باشد، تربیت فرزندانی که بتوانند از این تجارت محافظت کنند و آن را ادامه دهند، دشوارتر است. تربیت یک نوه که در میان مجموعه‌ای از رقبای عموزاده‌اش بتواند از استعداد و نیروی مناسب برای حفظ این سرمایه استفاده کند، از همه دشوارتر است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، دیوید فون درل در واشنگتن پستنوشت: ناظران عربستان سعودی، این مشکل را برای سالهای زیادی در این خانواده پادشاهی دیده‌اند که از شاه عبدالعزیز بن سعود آغاز شد و ۴۵ پسر او یکی پس از دیگری تاج را از سر گذراندند. حالا قتل جمال خاشقجی، یک روزنامه‌نگار ساکن آمریکا این را به ما نشان می‌دهد که جانشینی نسلی، دیگر مشکل آینده نیست؛ بلکه بحران زمان کنونی است.

البته به لطف اقیانوس نفتی که زیر شن‌های قلمروی سعود پیدا شد، نوه‌های شاه عبدالعزیز بن سعود دیگر زندگی عشایری یک قرن پیش را ندارند. اما در عوض، خطر نسل سوم همچنان پابرجاست  که بدون داشتن حیله‌گری پدربزرگ و احتیاط پدران- پادشاهی را به یک مارپیچ خیانت، عقب‌ماندگی و بی‌پروایی کشانده است. محمد بن سلمان نشان داده که هر سه این موارد را در خود دارد.

بن سلمان، شاهزاده شناخته‌شده توانست جای پدر ۸۲ ساله‌اش را که آلزایمر دارد، بگیرد. او پسر عموی خود را از ولیعهدی کنار گذاشت و او را به حصر خانگی فرستاد و خود جای او را گرفت؛ او رقبای خود را با اتهامات مختلف سرکوب کرد و منتقدانش را با شکنجه، خاموش کرد و بحرانی انسانی در یمن ایجاد کرده است. قتل خاشقجی نیز نشان از بی‌رحمی شخصیت او دارد.

البته خاندان سعود هیچگاه به عنوان لیبرالیسم شناخته نشده است؛ آنها در کشورشان سرکوبگر بوده‌اند و در بیرون از مرزهایشان، توطئه‌گر و خرابکار. آنها مدت‌ها پیش معامله‌ای شیطانی با وهابیان افراطی که حول محور داعش، القاعده و طالبان بودند، انجام داده‌اند. حالا نیز گروهی از قاتلان را برای کشتن و قطعه‌قطعه کردن استخوان‌های یک روزنامه‌نگار برجسته و ساکن آمریکا در ترکیه فرستادند.

من از یکی از مدیران آگاه کسب و کار پرسیدم که «به نظرت همه این اتفاقات به ما ثابت می‌کند که بن سلمان احمق است؟ دیوانه؟» او گفت: «شاید هر دو.»

عربستان سعودی قطعا قوی‌ترین متحد ایالات متحده آمریکا در خاورمیانه است و این به لطف پرزیدنت فرانکلین روزولت ایجاد شد. حالا آنها به عنوان نیرویی بازدارنده برای نفوذ ایران در منطقه حضور دارند.

اگر نفت را کنار بگذاریم – که به لطف انقلاب‌های کارامد در جهان، دیگر به اندازه قبل به آن احتیاج نداریم- مهم‌ترین چیزی که عربستان می‌تواند امروزه به جهان ارائه دهد، ثبات در قلب مشتعل جهان است. اما در عوض، آنها این جنایات را انجام می‌دهد که بدون شک، حتی ملک سلمان و آخرین برادر او شاهزاده احمد بن عبدالعزیز را از بن سلمان ناامید می‌کند. این افراد که در زمان نسل عملگرای سعود رشد کرده‌اند، قطعا حالا می‌بینند که حضور محمد بن سلمان برای کسب و کار خانوادگی هم بد است.

اما متاسفانه شاهزاده جوان هنوز دوستانی در رده‌های بالا و مهم جهان دارد تا خود را مثل کرمی به قلب دولت بی‌تجربه دونالد ترامپ برساند.

البته همان ترامپی که به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه اعتماد می‌کند و کیم جونگ اون، دیکتاتور کره شمالی را دوست می‌دارد، از محمد بن سلمان هم تعریف می‌کند.

حالا می‌فهمیم که پشت اصلاحات بن سلمان از جمله ایجاد تئاتر و اجازه رانندگی به زنان و اصلاح اسلام رادیکال، چه نیتی بوده است.

این اولین باری نیست که ترامپ بر روی رهبر خارجی اشتباهی شرط می‌بندد. اما او حالا باید از تاثیر قابل توجه ایالا متحده آمریکا استفاده کند تا پادشاهی عربستان را به سوی یک برنامه جدید هدایت کند. قتل خاشقجی، توهینی آشکار به آمریکا و شخص رئیس‌جمهور این کشور بود. ادامه این روند، ترامپ و آمریکا را تضعیف و عربستان را برای اعمال خشونت، خطرناک‌تر خواهد کرد.

 

صدام کوچک، لقبی مناسب محمد بن سلمان

 

 

به گزارش اصلاحات نیوز، نویسنده، روزنامه‌نگار و تاریخ‌نگار انگلیسی که نوشته‌هایش بر تاریخ آلمان نازی و مسائل وابسته به آن متمرکز است، معتقد است محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان یک ستمگر متزلزل است که حس آدمکشی او کل خاورمیانه را تهدید می‌کند.

 

به نوشته روزنامه دیلی میل،‌ با اینکه هنوز جزئیات کامل مرگ وحشتناگ جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی مشخص نیست، با این حال دیگر تردیدی درباره سرنوشت او هم وجود ندارد. عربستان رسما مرگ او را حین درگیری درون کنسولگری ریاض در استانبول تایید کرده است.

مایکل بورلی که سال ۲۰۰۱ جایزه ادبی ساموئل جانسون را بابت نگارش کتاب رایش سوم، تاریخی نوین به دست آورد، می‌گوید: تردیدی نیست که در روزهای آتی اخبار بیشتری از طرف‌ ترک‌ها دریافت می‌کنیم. مثلا اینکه دیوارهای تازه رنگ شده این کنسولگری حاوی ردی از خون خاشقجی است. بررسی مناطق جنگلی نزدیک استانبول شاید به خوبی بتواند قطعات بدن او را کنار هم بچیند. در غیر اینصورت چرا خودروی کنسولگری به آن جهت رفته بود؟

او تاکید کرد: همانطور که جان ساورز، رئیس سابق اداره ضد اطلاعات انگلیس (ام‌آی۶) گفته است، هیچکدام از این مسائل را نمی‌توان بدون دستور واضح ولیعهد که حاکم دوفاکتوی عربستان است، انجام داد. تبعات دیپلماتیک و اعتباری آن متوجه پادشاهی آل سعود است.

به گفته بورلی، هر روز شواهد بیشتری از این ولیعهد ۳۳ ساله که خودش را اصلاح‌طلب نشان می‌دهد به دست می‌آید که او غیرمنطقی، ستمگری متزلزل است که با صدام، دیکتاتور سابق عراق رقابت می‌کند. این نویسنده و محقق انگلیسی معتقد است: کویتی‌ها او را صدام کوچک صدا می‌زنند و نگرانند که او هم طرحی برای حمله به کشورشان داشته باشد.

این نویسنده تاکید دارد، سرویس اطلاعات آلمان هم اواخر ۲۰۱۵ در اقدامی بی‌سابقه گزارشی‌ درباره تغییر نسل در رهبری عربستان منتشر کرد. در گزارش مذکور هشدار داده شد که قدرت در حال تجمیع در دستان محمد بن سلمان، ولیعهد و وزیر دفاع وقت عربستان است. همچنین پیش‌بینی شد که او برای جانشینی در مقام پدرش به عنوان پادشاه تلاش خواهد کرد و این جایگاه برای تبدیل شدن به رهبری به سبک صدام در جهان عرب استفاده خواهد کرد.

بورلی نوشت: در حال حاضر به نظر می‌رسد که آنچه آلمانی‌ها درباره ثبات او گفته بودند، صحت داشته باشد. در دوران بن سلمان، سعودی‌ها وارد جنگ یمن شدند که ۱۰ هزار تلفات غیرنظامی بر جای گذاشته و خطر مرگ ۱۱ میلیون گرسنه را در پی دارد. او نوامبر گذشته سعد الحریری، نخست‌وزیر لبنان را در ریاض بازداشت و مجبور به استعفا کرد تا بابت عدم واکنش او مقابل قدرت‌گیری حزب‌الله انتقام گرفته باشد. همان ماه، او حدود ۱۵۰ چهره سیاسی و تجاری را در هتل ریتز-کارلتون زندانی کرد و تا زمانی که راضی به پرداخت ۱۰۰ میلیون دلاری که بن سلمان می‌گوید بدهکار بودند، نشدند، آزاد نشدند. تمام رقبای بن سلمان خصوصا ولیعهد پیشین محمد بن نایف که ارتباطات امنیتی قوی با غرب داشت، پاکسازی شدند. بن سلمان امید دارد که دونالد ترامپ یک جنگ با تبعات احتمالی فاجعه‌بار علیه ایران به راه بیندازد. او همچنین در شرف حمله به قطر بود اما نهایتا به محاصره اقتصادی رضایت داد.

به گفته این نویسنده سرشناس، ائتلاف شورای همکاری منطقه‌ای خلیج‌فارس هم به ویرانه‌ای تبدیل شده است چرا که بحرین، امارات و عربستان در یک طرف و کویت، عمان و قطر در طرف دیگر قرار گرفته‌اند. او می‌گوید: تمام اینها ما را به خاشقجی می‌رساند که با انزوای قطر مخالف بود و کل فرضیه ولیعهد جوان به عنوان اصلاح‌طلب را زیر سوال می‌برد و خصوصا درباره اساس اقتصادی برنامه اصلاحات او تردید کرد.

مایکل بورلی معتقد است که پادشاه عربستان می‌داند اکنون وجهه “پسر قاتلش” در چشم جهان لکه‌دار شده است و به دنبال جانشینی برای اوست. او همچنین تاکید دارد: گرچه فروش تسلیحاتی انگلیس به عربستان سود سرشاری دارد اما این تنها یک درصد از مجموع صادرات این کشور را تشکیل می‌دهد. ما نباید مجیز آل سعود را بگوییم. قانونگذاران ما نباید حقوق بگیر آنها باشند و دستانشان را همانند دلال به هم بمالند.

 

ترامپ: از روایت عربستان درباره قتل خاشقچی ناراضی هستم / هنوز سوال هایی بی جواب مانده

 

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که از روایت عربستان سعودی درباره قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد آل سعود راضی نیست و هنوز سوال هایی در این مورد بی جواب مانده است.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که از روایت عربستان سعودی درباره قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد آل سعود راضی نیست و هنوز سوال هایی در این مورد بی جواب مانده است.

به گزارش ایرنا، ریاض پیش تر گفته بود که خاشقچی در همان روز دوم اکتبر (دهم مهر) از کنسولگری عربستان در استانبول خارج شده است اما بامداد شنبه با تغییر این روایت اعلام کرد که این روزنامه نگار در جریان دعوایی در کنسولگری کشته شده است. ریاض شواهدی برای این ادعا ارائه نکرد.
به گزارش بامداد یکشنبه رویترز، ترامپ در جریان سفری به نوادا با بیان اینکه از این روایت راضی نیست، افزود: نه، تا زمانی که پاسخ را پیدا نکنیم راضی نخواهیم شد. اما این اولین قدم بود و اولین قدم خوبی بود. با این حال، من خواهان پاسخ هستم.
مقام های ترکیه ای گفته اند که اسناد صوتی و تصویری خاشقچی را در اختیار دارند و وی توسط عناصر وابسته به آل سعود در داخل کنسولگری کشته شده و جسد وی مثله شده است.
ترامپ در دفاع از محمدبن سلمان ولیعهد سعودی نیز گفت که احتمال دارد وی از شرایط مرگ خاشقچی مطلع نبوده است. وی افزود که به نظر نمی رسد کسی از محل جسد خاشقچی اطلاع داشته باشد. رئیس جمهوری آمریکا همچنین اعلام کرد که هیچ یک از اعضای دولت وی اسناد صوتی و تصویری ترکیه درباره قتل خاشقچی را ندیده است.
این درحالی است که فرانسه و آلمان و اتحادیه اروپا نیز روایت عربستان را نپذیرفته اند. آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در بیانیه مشترکی با وزیر خارجه اش هایکو ماس با بیان اینکه «ما این اقدام را به شدیدترین لحن محکوم می کنیم» گفت: ما خواهان شفافیت سازی عربستان در مورد شرایط مرگ خاشقچی هستیم. اطلاعات موجود در مورد اتفاقات کنسولگری عربستان در استانبول کافی نیست.
«ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه نیز کشته شدن خاشقچی را به شدت محکوم کرد و خواستار تحقیق جامع درخصوص قتل این منتقد سعودی شد.
همچنین فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه ای مساله قتل خاشقچی را بسیار نگران کننده خواند و افزود: اتحادیه اروپا نیز همانند سایر شرکای این اتحادیه، بر لزوم انجام تحقیقات شفاف، جامع و موثق تاکید دارد که ابهام ها در مورد این قتل را برطرف و کسانی که مسئول آن هستند مجازات شوند.
جمال خاشقچی روزنامه نگار ناراضی سعودی دوم اکتبر (10 مهر) برای انجام امور مربوط به ازدواجش به کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرد و ناپدید شد. دولت سعودی بعد از 18 روز سکوت و تکذیب بالاخره تحت فشار جامعه جهانی بامداد شنبه تایید کرد که او در کنسولگری این کشور به قتل رسیده است.
بعد از این اعتراف ‘سلمان بن عبدالعزیز’ پادشاه سعودی در احکامی جداگانه ‘سعود القحطانی’ مشاور دیوان پادشاهی سعودی و از نزدیکان’ محمدبن سلمان’ ولیعهد، ‘احمد العسیری’ معاون دستگاه اطلاعات عمومی و سخنگوی پیشین (به اصطلاح) ائتلاف سعودی، سرتیپ ‘محمد مریح’ معاون اطلاعاتی، سرتیپ ‘عبدالله بن خلیفه الشایع’ معاون امور انسانی و سرتیپ ‘رشاد المحمادی’ مدیر اداره اطلاعات عمومی و حفاظت در دستگاه اطلاعات عمومی عربستان را برکنار کرد.
علاوه بر این، 18 تبعه سعودی نیز بازداشت شده اند. دادستانی عمومی عربستان اعلام کرد قرار است افراد دخیل در کشته شدن خاشقچی را به دادگاه معرفی کند.

 

جو بایدن: نگران علاقه بیش از حد “ترامپ” به “دیکتاتورها” هستم

ای بی سی نیوز به نقل از جو بایدن، معاون سابق رییس جمهور آمریکا در توییتی نوشت: نگران است که رییس جمهور ترامپ به نظر می رسد که علاقه زیادی دارد تا با خودکامه ها روابط عاشقانه، با دیکتاتورها روابط نوازشگرانه داشته باشد از جمله، کیم جونگ اون در کره شمالی، ولادیمیر پوتین در روسیه و پادشاهی سعودی در عربستان.

ای بی سی نیوز به نقل از جو بایدن، معاون سابق رییس جمهور آمریکا در توییتی نوشت: نگران است که رییس جمهور ترامپ به نظر می رسد که علاقه زیادی دارد تا با خودکامه ها روابط عاشقانه، با دیکتاتورها روابط نوازشگرانه داشته باشد از جمله، کیم جونگ اون در کره شمالی، ولادیمیر پوتین در روسیه و پادشاهی سعودی در عربستان.

جو بایدن: نگران علاقه بیش از حد ترامپ به دیکتاتورها هستم

انگلیس، آلمان و فرانسه قتل خاشقچی را محکوم کردند

 

لندن – ایرنا – وزیران خارجه سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه با صدور بیانیه مشترکی قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار مشهور عربستانی را محکوم کردند.

به گزارش یکشنبه شب ایرنا، در این بیانیه که یک نسخه از آن در تارنمای وزارت خارجه انگلیس منتشر شده، آمده است: برای چندین روز بیم آن می‌رفت که خاشقچی در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول کشته‌شده است؛ اما تائید آن، یک خبر تکان‌دهنده است.
این بیانیه می‌افزاید: هیچ‌چیز نمی‌تواند این قتل را توجیه کند و ما شدیداً آن را محکوم می‌کنیم. دفاع از آزادی بیان و آزادی رسانه برای انگلیس، فرانسه و آلمان اولویت کلیدی به شمار می‌رود.
بیانیه یادشده تصریح کرد: تهدید، حمله و قتل خبرنگاران تحت هر شرایطی غیرقابل‌قبول و برای ملت‌های ما بسیار نگران‌کننده است.
این بیانیه اضافه می‌کند: فکر و ذهن ما امروز همراه خانواده خاشقچی، نامزد و دوستانش است که هفته‌ها نگران او بودند. بدین‌وسیله نهایت تسلیت خود را به آن‌ها اعلام می‌داریم.
وزیران امور خارجه سه کشور اروپایی با اشاره به بیانیه عربستان سعودی درباره قتل خاشقچی عنوان کردند: شفاف‌سازی درباره اینکه در تاریخ دوم اکتبر دقیقاً چه اتفاقی رخ‌داده یک نیاز فوری است. از این ‌رو ما بر ضرورت دست‌یابی به حقیقت شفاف، جامع و معتبر تأکید داریم.
این بیانیه تصریح کرد: بر اساس اعتبار توضیحات بیشتری که درباره این حادثه دریافت می‌کنیم، قضاوت خواهیم کرد.
در پایان این بیانیه آمده است: کیفیت و اهمیت رابطه با عربستان سعودی بر پایه احترامی است که ما برای ارزش‌هایی قائل هستیم که با مقام‌های سعودی به‌طور مشترک به آن در قالب قوانین بین‌المللی پایبندیم.
به گزارش ایرنا، دولت عربستان سعودی بعد از 18 روز سکوت و تکذیب و بالاخره تحت‌فشار افکار عمومی و جامعه جهانی دیروز تائید کرد که خاشقچی روزنامه‌نگار مشهور عرب، در کنسولگری این کشور در استانبول به قتل رسیده است.
وی دوم اکتبر (10 مهر) برای انجام امور مربوط به ازدواجش به کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرد و پس‌ از آن ناپدید شد. بر اساس شایعاتی که پیش‌تر منتشر شد، خاشقچی توسط 15 مأموری که در روز و ساعت حضور او در کنسولگری، از عربستان به استانبول آمده بودند، به قتل رسیده است و قاتلان نیز به کشور خود بازگشته‌اند.

سناتور کورکر: محمد بن سلمان دستور قتل را صادر کرده است

 

باب کورکر، سناتور جمهوریخواه آمریکایی گفته است که از نظر او محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، مسئول مرگ جمال خاشقجی است و دولت سعودی با توضیحاتی که در مورد ناپدیدشدن و مرگ این خبرنگار منتقد ارائه داده، خود را به کل بی‌اعتبار کرده است.

باب کورکر، سناتور جمهوریخواه آمریکایی گفته است که از نظر او محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، مسئول مرگ جمال خاشقجی است و دولت سعودی با توضیحاتی که در مورد ناپدیدشدن و مرگ این خبرنگار منتقد ارائه داده، خود را به کل بی‌اعتبار کرده است.

به گزارش دویچه وله، سناتور کورکر که ریاست کمیته روابط خارجی سنا را برعهده دارد، در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان گفت: «بله، من معتقدم او این کار را کرده است.

 

عادل الجبیر: نمی‌دانیم جسد خاشقجی کجا است

 

«عادل الجبیر»، وزیر خارجه رژیم سعودی در مصاحبه‌ای گفت: که مقام‌های این کشور نمی‌دانند جسد «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار منتقد آل‌سعود که داخل ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول کشته شد، کجا است. عربستان سعودی بامداد شنبه، ۱۸ روز بعد از ناپدید شدن خاشقجی در پی ورود به سفارت سعودی در استانبول کشته شدن او را تأیید کرد. روایت ریاض درباره اینکه او چگونه کشته شده به شدت با تردید در سطح دنیا رو به رو شده است.

وزیر خارجه سعودی گفته این رژیم نمی‌داند جسد جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد آل‌سعود کجا است.

به گزارش تسنیم، «عادل الجبیر»، وزیر خارجه رژیم سعودی در مصاحبه‌ای روز یکشنبه تصریح کرد که مقام‌های این کشور نمی‌دانند جسد «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار منتقد آل‌سعود که داخل ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول کشته شد، کجا است.

عربستان سعودی بامداد شنبه، 18 روز بعد از ناپدید شدن خاشقجی در پی ورود به سفارت سعودی در استانبول کشته شدن او را تأیید کرد. روایت ریاض درباره اینکه او چگونه کشته شده به شدت با تردید در سطح دنیا رو به رو شده است.

رژیم ریاض، علی‌رغم آنکه در ابتدا اصرار داشت خاشقجی ساختمان کنسولگری را زنده و سالم ترک کرده بامداد شنبه اعتراف کرد که او کشته شده؛ریاض، اما ادعا کرد که قتل او بعد از شکل‌گیری منازعه با برخی از حاضران در کنسولگری اتفاق افتاده است.

در حالی که منابع اطلاعاتی ترکیه و کشورهای دیگر معتقدند قتل او به دستور «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی اتفاق افتاده روایت رسمی تلاش می‌کند عوامل رده بالای حکومتی را از اطلاع از این قتل تبرئه کند.

یکی از مسائلی که باعث تشکیک عمومی درباره روایت ریاض شده سرنوشت جسد خاشقجی است که بی‌پاسخ رها شده است. در مقابل، مقام‌های ترکیه‌ای پیشتر گفته بودند اسنادی در دست دارند که نشان می‌دهد جسد خاشقجی بعد از قتل توسط یک متخصص کالبد شکافی قطعه قطعه شده و احتمالاً به بیرون منتقل شده است.

در شرایطی که فشارهای بین‌المللی روی رژیم سعودی به نحو بی‌سابقه‌ای اوج گرفته الجبیر در مصاحبه با شبکه خبری فاکس‌نیوز از الفاظی مانند «اشتباه وحشتناک»، «تراژدی وحشتناک» و «اشتباه عظیم و جدی» برای توصیف کشته شدن خاشقجی استفاده کرد.

او گفت: «اشتباه وحشتناکی بود. تراژدی وحشتناکی است. به آنها (خانواده خاشقجی) تسلیت می‌گویم. مصیبت آنها را درک می کنیم. متأسفانه اشتباهی عظیم و جدی اتفاق افتاده و من به آنها اطمینان خاطر می‌دهم که آنها که مقصران، پاسخگو خواهند شد.»

 

اروپا روایت ریاض درباره قتل خاشقچی را نپذیرفت / تهدید برلین به قطع معاملات تسلیحاتی

 

کشورهای اروپایی و اتحادیه اروپا شنبه اعلام کرده‌اند که روایت رسمی حکومت عربستان سعودی درباره قتل «جمال خاشقچی»، روز‌نامه‌نگار منتقد آل‌سعود آنها را قانع نکرده است.

کشورهای اروپایی و اتحادیه اروپا شنبه اعلام کرده‌اند که روایت رسمی حکومت عربستان سعودی درباره قتل «جمال خاشقچی»، روز‌نامه‌نگار منتقد آل‌سعود آنها را قانع نکرده است.

آلمان، فرانسه و اتحادیه اروپا همگی خواستار توضیحات بیشتر از سوی رژیم سعودی درباره پرونده خاشقچی شده و بر ضرورت تحقیقات کامل در این خصوص و پاسخگو کردن عاملان آن تأکید کردند.

«ژان ایو لودریان»، وزیر امور خارجه فرانسه، ضمن محکوم کردن این قتل با «شدیدترین لحن»، روایت عربستان سعودی را «اولین گام در مشخص شدن حقیقت» توصیف و تصریح کرد هنوز پرسش‌های زیادی بی‌پاسخ مانده‌اند.

«آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان و «هایکو ماس»، وزیر امور خارجه این کشور در بیانیه‌ای تصریح کردند: «اطلاعات موجود درباره وقایع کنسولگری عربستان سعودی در استانبول ناکافی هستند.» آنها تأکید کردند انتظار می‌رود ریاض توضیحات بیشتری درباره قتل خاشقچی ارائه کند.

هایکو ماس چندین بار تأکید کرده که برلین بایستی تا زمان مشخص شدن وضعیت این پرونده از فروش سلاح ب عربستان سعودی خودداری کند. او در گفت‌وگو با تلویزیون این کشور گفت: «تا وقتی که تحقیقات ادامه دارند، تا وقتی که نمی‌دانیم چه اتفاقی در آنجا افتاده‌اند دلیلی وجود ندارد تصمیم‌های مثبتی در خصوص صادرات سلاح به عربستان سعودی بگیریم.»

«فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز کشته شدن خاشقچی را «بسیار مأیوس‌کننده» توصیف کرد و خواستار تحقیقات شفاف در این باره شد.

در بیانیه موگرینی آمده است: «مسائلی که درباره شرایط مرگ جمال خاشقچی مشخص می‌شوند عمیقاً مأیوس‌کننده هستند، از جمله نقض شوک‌آور معاهده ۱۹۶۳ وین در خصوص روابط کنسولی.»

وی اضافه کرد: «بر همین اساس، اتحادیه اروپا همانند شریکانش بر ضرورت ادامه تحقیقات جامع، معتبر و شفاف برای روشن شدن شرایط این قتل و تضمین پاسخگو شدن تمامی مقصران، تأکید می‌ورزد.»

این بیانیه‌ها از سوی کشورهای اروپایی روز شنبه بعد از آن مطرح می‌شدند که ریاض سرانجام بعد از ۱۸ روز سیاست انکار و تکذیب درباره خاشقچی را کنار گذاشت و به اینکه او داخل ساختمان کنسولگری کشته شده اعتراف کرد. با وجود این، بخش‌هایی از این روایت که تلاش می‌کند حاکمان عربستان سعودی را از ایفای نقش در تصمیم به قتل وی مبرا کند با تردیدهایی جدی رو به رو است.

عربستان سعودی شنبه (۲۸ مهر) ۱۸ روز بعد از ناپدید شدن «جمال خاشقچی» اعلام کرد وی داخل ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول کشته شده است. ریاض مدعی شد مرگ او بعد از درگیری داخل ساختمان کنسولگری اتفاق افتاده است.

«جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار منتقد از زمان ورود به ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول از سه‌شنبه ۱۰ مهرماه (۲اکتبر) ناپدید شد. مقام‌های ترکیه‌ای اعلام کردند او در داخل این ساختمان کشته شده و بدنش قطعه قطعه شده است. مقام‌های سعودی بدون ارائه هیچ مستنداتی این روایت را رد و ادعا کردند خاشقچی، ساختمان را ترک کرده است.

رسانه‌های ترکیه تصاویری از ورود تیمی متشکل از ۱۵ نفر از مقام‌های سعودی منتشر کرده‌اند که پیش از ورود آقای خاشقجی به ساختمان کنسولگری، وارد استانبول شده‌اند.

جمال خاشقجی، متولد ۱۳ اکتبر ۱۹۵۸ (۲۱ مهرماه ۱۳۳۷ شمسی) روزنامه‌نگار سعودی است که قبلاً سردبیر روزنامه «الوطن» و بعد از آن مدیر شبکه خبری «العرب» بود.

شبکه خبری «العرب» که در بحرین مستقر بود تنها یک روز بعد از راه‌اندازی تعطیل شد. این اتفاق بعد از مصاحبه این شبکه خبری با یک سیاستمدار شیعه بحرینی رخ داد که صحبت‌هایی درباره لغو شهروندی ۷۲ تبعه بحرین مطرح کرده بود.

خاشقجی سپتامبر ۲۰۱۷ از عربستان متواری شد و بعد از آن به عنوان ستون‌نویس «واشنگتن‌پست» مقاله‌هایی در انتقاد از سیاست‌های کشورش به ویژه «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی منتشر کرد.

وی از جمله منتقدان صریح دخالت نظامی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در کشور یمن بود.

 

 

فدریکا موگرینی خواهان انجام تحقیقات کامل درباره خاشقجی شد

 

فدریکا موگرینی خواهان انجام تحقیقات کامل درباره خاشقجی شد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با صدور بیانیه ای به اقدام عربستان سعودی در اقرار به قتل «جمال خاشقجی» واکنش نشان داده و خواستار انجام تحقیقات کامل، قابل اعتماد و شفاف در این رابطه شد.
اعتمادآنلاین| «فدریکا موگرینی» پس از مشورت با وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا، ضمن مشکل‌ساز توصیف کردن شرایط پیرامون به قتل رسیدن «جمال خاشقجی» خواستار تحقیقات معتبر، کامل و شفاف درباره این موضوع شد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: شرایط ایجاد شده پیرامون مرگ خاشقجی عمیقا دردسرساز هستند و این موضوع به خصوص نقض شوک‌برانگیز کنوانسیون 1963 وین در خصوص روابط دیپلماتیک به شمار می‌رود.

موگرینی گفت: بنابراین اتحادیه اروپا مانند شرکای خود بر ضرورت انجام تحقیقات کامل، معتبر و شفاف برای آشکار شدن وضعیت پیرامون قتل خاشقجی و نیز اطمینان حاصل کردن از پاسخگویی عوامل آن تاکید می‌کند.

عربستان دیروز شنبه پس از دو هفته اعلام کرد که جمال خاشقجی در کنسولگری این کشور در استانبول بر اثر درگیری فیزیکی کشته شده است. طبق اطلاعیه حکومت عربستان سعودی، 18 نفر در این رابطه بازداشت شده و شماری از مقامات امنیتی عربستان از سمت‌های خود برکنار شده‌اند.

 

گزارش نیویورک تایمز از اوضاع دربار سعودی پس از بحران قتل خاشقجی؛ممکن است ملک سلمان برخی اختیارات پسرش را محدود کند / مخالفان بن سلمان، به احمد بن عبدالعزیز، برادر پادشاه امید بسته اند؛ حتی برخی در اینترنت با او بیعت کردند / تحریم سعودی ممکن است عربستان را به آغوش ایران بیندازد / پیام فرستاده ملک سلمان به ترکیه پس از بازگشت: جان سالم به در بردن از این ماجرا بسیار دشوار است

 

جایگاه خاندان سلطنتی متزلزل شده / ممکن است ملک سلمان برخی اختیارات پسرش را محدود کند / مخالفان بن سلمانT به احمد بن عبدالعزیز، برادر پادشاه امید بسته اند؛ حتی برخی در اینترنت با او بیعت کردند / تحریم سعودی ممکن است عربستان را به آغوش ایران بیندازد

اعضای خاندان سلطنتی نگران مسیری هستند که کشور تحت رهبری ولیعهد جدید بن سلمان در پیش گرفته است. اما برخلاف سال ‏‏۲۰۰۱ که اعضای خاندان دور هم جمع شدند تا منافع مشترکشان را حفط کنند، این بار چنین چیزی ممکن نیست. در عوض نگرانی ‏عمیقی وجود دارد که چگونه ولیعهد را نجات دهند، ولیعهدی که چنان قدرت را یکپارچه کرده که تقریبا تمام اطرافیان به حاشیه رفته ‏اند.

نیویورک تایمز در مطلبی به قلم بن هوبارد و دیوید کیرک پاتریک نوشت: با فزونی یافتن شوکه شدن جهان از سعودی ها بابت کشتن روزنامه نگار مخالف سعودی، جمال خاشقجی در استانبول، شاه سلمان یک ‏مقام بلندپایه را برای پیگیری ماجرا به ترکیه اعزام کرده است. پس از ماجرای یازده سپتامبر، عربستان با بزرگترین بحران بین ‏المللی خود مواجه شده است. ‏

به گزارش «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: اعضای خاندان سلطنتی نگران مسیری هستند که کشور تحت رهبری ولیعهد جدید بن سلمان در پیش گرفته است. اما برخلاف سال ‏‏۲۰۰۱ که اعضای خاندان دور هم جمع شدند تا منافع مشترکشان را حفط کنند، این بار چنین چیزی ممکن نیست. در عوض نگرانی ‏عمیقی وجود دارد که چگونه ولیعهد را نجات دهند، ولیعهدی که چنان قدرت را یکپارچه کرده که تقریبا تمام اطرافیان به حاشیه رفته ‏اند. تنها کسی که می تواند کمک کند خود پادشاه است؛ اما شاهزادگان ارشد تمایلی برای رجوع به این پیرمرد ۸۲ ساله را ندارند که ‏بعید است حتی از هوشیاری کافی برای درک شرایط موجود برخوردار باشد.‏

یکی از مقامات نزدیک ولیعهد که به شرط عدم افشای نامش با ما سخن گفت، معتقد است شاه اهلیت رسیدگی به این موضوع را ‏ندارد. درباره ولیعهد او می‌گوید که هم مرد شماره یک و هم مرد شماره دو در حکومت است. از سال ۱۹۳۲ که پادشاهی سعودی ‏شکل گرفت، این کشور شاهد گسست ناشی از مخالفت ها و حتی جنایت ها بوده است. اما به هر حال هزاران شاهزاده سعودی ‏موفق سده اند راهی برای حفظ قدرت در خاندان خود پیدا کنند. اما ناگهان بن سلمان پا در میان گذاشت که به سادگی سازوکار ‏حصول سازشی را که سال ها به بقای سعودی ها کمک کرد، کنار گذاشت.‏

با قدرتی که در دست دارد، ولیعهد سعودی سنت دیرینه سیاست خارجی این کشور که مبنی بر توافقات خاموش و پشت صحنه بود ‏را نیز کنار گذاشته است. در عوض او رویکردی پرخاشگرانه در پیش گرفته، جنگی خونین در یمن به راه انداخته، نخست ‏زیر لبنان را برای مدتی ربوده و روابط با قطر و کانادا را معلق کرده است. در عین حال ایده چهره جدیدی از عربستان را با ‏اقتصادی متنوع و زنان دارای حق رانندگی به خارجی ها می فروشد. این رویکرد طرفدارانی را جذب کرده که معتقدند عربستان ‏به رهبری اینچنین برای جدا شدن از گذشته اش نیاز دارد. در میان این طرفداران دولت ترامپ است که او را ستون سیاست ‏خاورمیانه خود قرار داده تلقی می کند. اما برآمدن بن سلمان موجب وحشت بسیاری از پسرعموهایش شده است که بی آنکه کاری ‏از دستشان برآید، نظاره گر تخریب حیثیت پادشاهی هستند.‏

مقامات ترکیه می گویند تیمی ۱۵ نفره در کنسولگری منتظر خاشقجی بودند تا او را به قتل برسانند. بعید به نظر می رسد چنین ‏اتفاقی بدون اجازه ولیعهد رخ داده باشد. این امر شرایطی را پیش آورده که خویشاوندان شاهزاده هرگز تصور نمی کردند: معضلی ‏که با پول حل نمی شود. نزدیکان خاندان سلطنتی می گویند شاهزادگان ارشد مانند شاه قبلی به شاه سلمان دسترسی ندارند و نمی ‏نوانند نگرانی های خود را به گوش او برسانند. برخی شکایت می کنند که اگر نام شان از قبل به نگهبانان قصر شاه اعلام نشده ‏باشد، اجازه ورود نمی گیرند. در سایر موارد شانس دیدن شاه در مراسم های رسمی است که زمان مناسبی برای گله کردن تلقی ‏نمی شود.‏

در همین حال ولیعهد تلاش می کند عواقب کار را تخفیف دهد. یکی از مشاورانش گفته که او از واکنش شدید جهان غافلگیر شده ‏است. این غافلگیری در اعلام موضع ریاض دیده می شود. در ابتدا آنها گفتند که خاشقجی کنسولگری را ترک کرده و اطلاعی ‏از سرنوشتش ندارند. اما شنبه ریاض پذیرفت که خاشقجی در کتسولگری کشته و ۱۸ نفر در ارتباط با این قتل بازداشت شده ‏اند. همچنین ولیعهد تقاضای فعالان وال استریت برای تعویق زمان کنفرانس سرمایه گذاری در عربستان را رد کرده است. این در ‏حالی است که مشارکت کنندگان از جمله وزیر خزانه داری آمریکا یکی پس از دیگری حضورشان را کنسل می کنند. ‏

در عوض ولیعهد یک کمیته پیگیری بحران متشکل از مقامات اطلاعاتی و وزارت خارجه تشکیل داده تا او را در طول روز از ‏جدیدترین اتفاقات پرونده خاشقجی مطلع کنند. او با دستپاچگی برادر کوچکش شاهزاده خالد بن سلمان که سفیر عربستاتگن در ‏واشنگتن است را به سمت مشاور امنیت ملی برگزیده تا نظم را به سیاست خارجی کشور بازگرداند. پادشاهی سعودی تهدید کرده ‏هرگونه اقدام تنبیهی را بی پاسخ نخواهد گذاشت که احتمالا از طریق مداخله در بازار نفت واکنش نشان خواهد داد. برخی ‏کارشناسان معتقدند تحریم سعودی ها ممکن است عربستان و جهان اسلام را به آغوش ایران بیندازد.‏

به نظر می رسد پذیرش قتل خاشقجی در کنسولگری اقدامی است برای پایان دادن به ماجرا و سلب مسئولیت ازولیعهد. گفته شده ‏قرار است مسئولیت را به گردن ژنرال اسیری یکی از هواداران ولیعهد بیندازند. داستان این است که وی نقشه ای برای ربودن ‏خاشقجی داشته اما درنهایت عملیات او به مرگ خاشقجی منجر شده است. روز شنبه او و سه نفر دیگر از پست خود برکنار شدند ‏اما دلیل آن هنوز ذکر نشده است. ‏

شاهزاده های زیادی قدرت پیشین خود را از دست داده اند، عده ای به اتهام فساد سال گذشته در یک هتل بازداشت شدند و بسیاری ‏از سفر به خارج منع شده اند. سایرین واهمه دارند در صورت اعتراض به سرنوشت آنها دچار شوند. شاهزاده نایف که پیشتر ‏ولیعهد عربستان بود تحت بازداشت خانگی است و همسر و دو دختر وی دریافته اند که حساب های بانکی شان در عربستان مسدود ‏شده است. پسران شاه قبلی نیز از پست های خود برکتار شده اند و اموالشان به اتهام فساد ضبط شده است. یکی دیگر از آنها که ‏حاکم ریاض بود در زندان است و پسر دیگر در اروپا مخفی شده است که واهمه دارد او نیز ربوده شده و به عربستان بازگردانده ‏شود. در نتیجه تنها کسی که برای نظارت بر ولیعهد باقی مانده، پدرش است. در واقع تنها کسی در عربستان که می تواند قدرت ‏ولیعهد را به چالش بکشد، خود پادشاه است. ‏

اما سوال این است که آیا شاه می تواند خودش برنامه ۲۰۳۰ را به پیش ببرد و آیا اصلا سلامتش اجازه می دهد زمام کشور را در ‏دست بگیرد. نگرانی دیگر از سلامت فکری و توان تصمیم گیری او در این سن است. برکناری چنین ولیعهد قدرتمندی می تواند ‏تبعاتی به همراه بیاورد و اصولا شاهزاده ای با وجود بن سلمان ناراضی، جرات پذیرش ولیعهدی را نخواهد داشت. اما یک ‏دیپلمات باسابقه انگلیسی می گوید که احتمال دارد شاه ولیعهد را با محدود کردن اختیاراتش نگه دارد و برخی پست های امنیتی را ‏در اختیار سایر شاهزاده ها بگذارد. ‏

سعودی ها نیاز دارند که هر طور شده ولیعهد را مهار کنند و کسی که ممکن است شاه را مجاب به این کار کند، احتمالا شاهزاده ‏خالد حاکم مکه است که به عنوان فرستاده پادشاه به استانبول رفت. فرستادن این شاهزاده ۷۸ ساله به این ماموریت حاکی از ‏اعتماد پادشاه به اوست. برادر ناتنی او شاهزاده ترکی الفیصل، یکی از دوستان خاشقجی پیش از منتقد شدنش بود.

شاهزاده خالد فیصل پس از بازگشت به کشورش از آنکار، پیام ناامیدکننده ای برای خاندان پادشاهی داشت: «خروج و جان سالم به در بردن از این ماجرا بسیار دشوار است».

او یکی از اعضای خانواده خود گفته از اوضاع پیش آمده بسیار ناراحت است.

دشمنان ولیعهد ‏امید دارند که برادر پادشاه یعنی شاهزاده احمد بن عبدالعزیز به مقابله با او برخیزد. او که ۷۳ سال دارد جوان ترین برادر از هفت ‏پسر عبدالعزیز ساه سابق از یک مادر است. ‏

مخالفان ولیعهد از اظهارنظر شاهزاده احمد درباره معترضانی که در لندن علیه جنگ در یمن شعار می زادند شادمان شدند. او گفته ‏بود این ها ربطی به آل سعود ندارد و مسئولیتش با پادشاه و پسرش است. در پاسخ به سوالی درباره جنگ یمن او گفته بود امیدوارم ‏این وضعیت چه در یمن و چه در جای دیگر پایان یابد. در اینترنت مخالفان ولیعهد با شاهزاده احمد بیعت کردند اما جبهه گیری او ‏چندان طول نکشید و خیلی زود در بیانیه ای مدعی شد از اظهارات او سوءبرداشت شده است.‏

 

اردوغان روز سه‌شنبه ناگفته‌های پرونده خاشقجی را مطرح می‌کند

 

اردوغان روز سه‌شنبه ناگفته‌های پرونده خاشقجی را مطرح می‌کند

 

رییس‌جمهوری ترکیه گفت که روز سه‌شنبه نتیجه تحقیقات کشورش درباره قتل خبرنگار سعودی را بیان می‌کند.

به گزارش ایلنا به نقل از آسوشیتد‌پرس، «رجب طیب اردوغان» رییس‌جمهوری ترکیه امروز-یکشنبه- گفت که طی هفته جاری نتایج تحقیقات کشورش درباره قتل «جمال خاشقجی» خبرنگار سعودی را بیان می‌کند.

اردوغان گفت که در نشست روز سه‌شنبه حزب عدالت و توسعه ترکیه، جزییات جدیدی از پرونده خاشقجی را فاش خواهد کرد.

 

 

رای الیوم: قتل خاشقچی بدون دستور ولیعهد سعودی ممکن نیست

 

عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر مشهور و سردبیر رای الیوم نوشت: روایت رسمی عربستان درباره کشته شدن جمال خاشقچی در کنسولگری این کشور در استانبول پر از تردید و ابهام است و نشانه تلاشی نا امیدانه برای خریدن وقت اضافه است به همین خاطر با شک و تردید روبرو شد و درخواست ها برای انجام تحقیقات شفاف بین المللی افزایش یپدا کرد.

روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم نوشت: قاتل خاشقچی هر که باشد امکان ندارد این جنایت بدون دستور ولیعهد انجام شده باشد.

عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر مشهور و سردبیر رای الیوم نوشت: روایت رسمی عربستان درباره کشته شدن جمال خاشقچی در کنسولگری این کشور در استانبول پر از تردید و ابهام است و نشانه تلاشی نا امیدانه برای خریدن وقت اضافه است به همین خاطر با شک و تردید روبرو شد و درخواست ها برای انجام تحقیقات شفاف بین المللی افزایش یپدا کرد.
اعلام اینکه خاشقچی براثر درگیری در کنسولگری کشته شده بسیار ساده لوحانه و غیرقابل باور است. این شخص برای درگیری به آنجا نرفته بله برای دریافت مدرک قانونی مراجعه می کند که فقط چند ثانیه وقت می برد. حال سئوال اینجاست که چرا طرف مقابل این درگیری 15 نفر بوده اند.
بازداشت 18 نفر و عزل پنج نفر دیگر که مهمترین آن ها احمد العسیری و سعودالقحطانی هستند تلاشی برای یافتن گوسفند قربانی و انحراف افکار عمومی از مسئول اصلی این قتل یعنی ولیعهد سعودی است.
امکان ندارد عسیری به این جنایت بدون دستور محمد بن سلمان اقدام کرده باشد و این همان چیزی است که القحطانی در آخرین توییت خود آورده و اعلام کرده که هیچ کاری را بدون دستور پادشاه و ولیعهد انجام نمی دهد.
اکنون خاندان حاکم در عربستان با یکی از بزرگترین چالش ها روبرو است که وجود آن و ادامه حکومت آن ها را تهدید می کند واگر بگوییم که این چالش خطرناکتر ازجنگ اول و دوم یمن است مبالغه نکرده ایم زیراکه این خانواده با اختلافات داخلی، فشارهای بین المللی و کاهش مقبولیت در داخل و خارج روبروست.
اعتراف رسمی سعودی، پرونده این جنایت فاجعه آمیز را نخواهد بست و این آخرین اعتراف نیز نخواهد بود چرا که پیش ازاین عربستان برای پاک کردن آثار این جنایت ادعا کرده بود که خاشقچی از کنسولگری خارج شده و در داخل کنسولگری کشته نشده است.
محمد بن سلمان چندان دروغ نگفته هنگامی که سه روز پس از ناپدید شدن خاشقچی در گفت و گو با بلومبرگ اعلام کرد که وی کنسولگری را ترک کرده ولی نگفت که زنده از آنجا خارج شده است یا مرده؟ و آیا کامل خارج شده یا قطعه قطعه شده؟
این جنایت ازصدراخبار شبکه های تلویزیونی و روزنامه هاحذف نخواهد شد زیراکه طرف ترک باهوشمندی این چنین خواسته است و به این خاطر که عربستان همچنان بسیاری از واقعیت ها را پنهان می کند و قطعا اعتراف های بعدی نیز جزء به جزء خواهد رسید.
اکنون تنها خبر موثق این است که خاشقچی از داخل کنسولگری عربستان با خفه شدن یا قطعه قطعه شدن به قتل رسیده است ولی همه منتظر نشانه های مهم تر از این جنایت و جنازه قربانی و شکل و چگونگی مخفی شدن آن در زیر یا روی زمین هستند.
سعودی ها با اموال و قراردادهای خرید سلاح توانستند از بحران حملات 11 سپتامبر عبور کنند ولی عبور از بحران خاشقچی بسیار دشوار است زیرا هم مشکل داخلی آمریکا و هم بین المللی است.
این داستان به نقطه تمرکز انتخابات میان دوره ای آمریکا و عامل اتحاد رسانه های این کشور و بین المللی تبدیل شده است.
ترامپ می خواهد از موضوع قتل خاشقچی برای دوشیدن عربستان و بستن قراردادهای بزرگ بهره گیرد و شاید سخنان اخیر وی درباره اعتراف عربستان به این قتل، بهترین دلیل در این رابطه باشد.زیراکه بیانیه عربستان را معقول و نخستین گام مناسب در این باره دانست .
منظور وی از گام نخست این است که عربستان باید گام های دیگری بردارد . این گام ها چیست؟ آیا منظور وی تغییر شاکله حکومت سعودی و از جمله آمدن ولیعهد جدید است؟ او کیست؟
سعودی ها در انجام این قتل موفق عمل کردند و این بخش آسان آن بود ولی در سرپوش گذاشتن بر آن و پنهان کردن آثار جرم شکست خوردندو این بخش پیچیده موضوع است.
ممکن است قتل خاشقچی به زند ه به گور شدن حکومت چهارم آل سعود منجر شود.

 

رجب طیب اردوغان:به ملک سلمان گفتم که سرکنسول سعودی رفتاری نامناسب و بی‌پروا دارد

 

به ملک سلمان گفتم که سرکنسول سعودی رفتاری نامناسب و بی‌پروا دارد

 

رئیس‌جمهوری ترکیه گفت که در جریان رایزنی تلفنی با پادشاه عربستان، مساله نامناسب بودن رفتار سرکنسول سعودی را مطرح کرده است.

به گزارش ایلنا به نقل از روسیا الیوم،‌ «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه پس از بازگشت از مولداوی در جمع خبرنگاران گفت که به هیأت اعزامی سعودی گفتم رفتار سرکنسول شما مناسب و محتاطانه نیست و درک ماهیت رفتار او سخت است.

اردوغان در ادامه افزود: «من در تماس تلفنی با سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی او را در جریان رفتارهای نامناسب محمد العتیبی، کنسول سعودی قرار دادم و او نیز این انتقاد را کاملا پذیرفت».

اردوغان در موضوع خاشقجی نیز بر لزوم شفافیت کامل سعودی‌ها در مورد سرنوشت این روزنامه‌نگار منتقد تأکید کرد.

وی گفت: «ترکیه تمام اقدام‌های لازم برای افشای سرنوشت خاشقجی و چگونگی ناپدید شدنش را انجام می‌دهد و تمام نهادهای مربوط شبانه‌روز روی این پرونده کار می‌کنند زیرا این مسأله مهمی است که نمی‌توان از آن گذشت».

هیأت سعودی به ریاست «خالد فیصل» امیر مکه با دستور پادشاه سعودی در تاریخ ۱۱ اکتبر وارد ترکیه شد و طی دیدار با اردوغان، در تلاش برای سرپوش گذاشتن بر بحران ناشی از موضوع ناپدید شدن خاشقجی بوده است.

اردوغان و خالد فیصل در مذاکرات خود بر تشکیل کارگروه مشترک برای تحقیق در پرونده خاشقجی به توافق رسیدند.

صبح روز شنبه، «سعود بن عبدالله المعجب» دادستان سعودی، حداقل یک ساعت پس از تماس تلفنی اردوغان با ملک سلمان اعلام کرد که طی تحقیقات اولیه مرگ خاشقجی بر اثر مشاجره و درگیری با افراد کنسولگری تایید شده است. وی در ادامه خبر بازداشت ۱۸ نفر در همین زمینه را اعلام کرد که طبق گفته یک منبع رسمی همگی سعودی هستند. اما جزئیات بیشتری از نحوه قتل و مکان جسد خاشقجی ارائه نشده است.

مقام‌های سعودی و ترک ابتدا روایت‌های متناقضی را از مکان خاشقجی بیان کردند به گونه‌ای که آنکارا بر حضور او در کنسولگری اصرار داشت و عربستان به طور کامل این موضوع را تکذیب و تأکید می‌کرد که او پس از اتمام مراحل اداری از این مکان خارج شده است.

پس از ناپدید شدن خاشقجی و به دنبال آن سیل اتهام‌های وارده به ریاض، سرکنسول سعودی درهای این ساختمان را به روی خبرنگاران رویترز گشود و بر عدم حضور او در این مکان تأکید کرد.

اما العتیبی اخیرا و اندکی قبل از آغاز به کار تیم تحقیقاتی مشترک در بازرسی از منزلش از ترکیه به عربستان بازگشت. این در حالی است که او مقر کنسولگری را پس از ناپدید شدن خاشقجی ترک نکرده بود.

 

«هیل» گزارش داد:نگرانی کاخ سفید از ارتباط نزدیک کوشنر و بن‌سلمان

 

نگرانی کاخ سفید از ارتباط نزدیک کوشنر و بن‌سلمان

 

پایگاه خبری «هیل» گزارش داد که کاخ سفید از ارتباط نزدیک مشاور ارشد رئیس‌‌جمهوری آمریکا با ولیعهد عربستان نگران است.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اینترنتی کنگره آمریکا، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا به‌طور پنهانی عنوان کرده که روابط میان «جرد کوشنر» داماد و مشاور ارشد او، با «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان یک نقطه ضعف است.

مقام‌های رسمی با اعلام این خبر به واشنگتن پست دلیل آن را قتل «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار سعودی، در کنسولگری عربستان در استانبول دانستند.

بر اساس این گزارش، کوشنر، ولیعهد عربستان، را شریکی بالقوه در منطقه می‌داند. این در حالی است که کاخ سفید، ‌پس از لکه‌دار شدن وجهه ولیعهد در قضیه خاشقجی، درباره ارزش این رابطه اظهار تردید کرده است.

این در حالی است که شبکه خبری «سی‌ان‌ان» پیش‌تر گزارش کرده بود که ارتباط نزدیک کوشنر با بن سلمان، از طریق کانال‌های خصوصی و برنامه واتساپ، به نگرانی‌ها در کاخ سفید در این‌باره دامن زده است.

یک سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که کوشنر «همواره، با دقت بسیار، از پروتکل‌های موجود پیروی کرده و با همکاران خود در رابطه با محمد بن سلمان و دیگر شرکای خارجی‌اش ارتباط داشته است و از مشورت آن‌ها بهره برده است.»

 

روایت جدید عربستان از قتل «جمال خاشقجی»

 

روایت جدید عربستان از قتل «جمال خاشقجی»

 

یک منبع آگاه سعودی روایت جدیدی از قتل روزنامه‌نگار منتقد عربستان ارائه کرده است.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری رویترز، به‌رغم آن‌که جامعه جهانی با تردید بسیار به روایت عربستان سعودی از مرگ «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار سعودی نگاه می‌کند، یک مقام ارشد عربستان روایت تازه‌ای از مرگ وی در کنسولگری عربستان در استانبول ارائه کرد که در تضاد با اظهارات پیشین مقام‌ها قرار دارد.

یک مقام ارشد سعودی که نخواست نامش فاش شود، جزئیات تازه‌ای از قتل خاشقجی و نقش تیم ۱۵ نفره‌ای که در کنسولگری به سر می‌برد، بیان کرد. به گفته این منبع، اعضای این تیم خاشقجی را تهدید به ربودن کرده‌اند و هنگامی که با مقاومت او مواجه شدند، خفه‌اش کردند.

این در حالی است که دولت عربستان پیشتر مدعی شده بود که خاشقجی، اندکی پس از ورود به کنسولگری آنجا را به سلامت ترک کرده است. روز گذشته بالاخره ریاض قتل این روزنامه‌نگار منتقد را در کنسولگری خود پذیرفت.

منبع آگاه عربستان در این رابطه گفت که تفسیر اولیه دولت ناشی از «اطلاعات غلطی بود که در آن زمان به دستش رسیده بود». به گفته وی، یکی از اعضای تیم ۱۵ نفره، ‌پس از قتل خاشقجی، لباس‌های او را به تن کرده و از در عقبی کنسولگری خارج شده تا این تصور به‌وجود بیاید که وی به سلامت از آنجا بیرون آمده است. این منبع مدعی است که اظهارات اولیه مقام‌های عربستان مبتنی بر «بی‌اساس» بودن امکان قتل خاشقجی ناشی از چنین اخباری بود.

وی افزود: «زمانی که دروغین بودن این اخبار مسجل شد، تحقیقاتی در زمینه این مسئله صورت گرفت».

براساس اظهارات این منبع، عربستان بنا داشت خاشقجی را مجاب کند که به کشور بازگردد. این منبع افزود که این بخشی از پروتکل دولت برای بازگرداندن مخالفان به کشور بود.

این منبع گفت که بدین منظور «احمد العسیری» جانشین رئیس سازمان اطلاعات عربستان، تیمی ۱۵ نفره از نیروهای اطلاعاتی و امنیتی را به استانبول فرستاد تا با خاشقجی دیدار کرده و وی را برای بازگشت به عربستان سعودی مجاب کنند.

برنامه تیم اعزامی این بود که در صورت مخالفت اولیه خاشقجی، او را «برای مدتی کوتاه» در مکانی امن در استانبول زندانی کنند و چنانچه وی همچنان از بازگشت به کشور سر باز زد، آزاد شود.

اما به گفته این منبع نقشه طراحی‌شده آنچنان که باید پیش نرفت.

خاشقجی پس از گفت‌وگو با چند نفر از اعضای تیم اعزامی به دفتر سرکنسول رفت و با ماموری به نام «ماهر مطرب» حرف زد و به او گفت که کار آن‌ها نقض حدود دیپلماتیک است. وی سپس به مطرب گفت: «می‌خواهید چه کنید؟ می‌خواهید مرا بدزدید؟»

و مامور اعزامی سعودی پاسخ داد: «بله، به تو دارو می‌دهیم و می‌دزدیمت!»

پاسخ این مامور،‌ به گفته منبع رویترز، تخطی از پروتکل بود.

زمانی که خاشقجی صدایش را بالا برد، ماموران وحشت کردند و دست روی گردن و دهان او گذاشتند تا سروصدای او بلندتر نشود.

این منبع مدعی شد: «آنها کوشیدند مانع فریاد زدن خاشقجی شوند، اما او مرد!»

وی در توضیح ادامه داد: «اگر هر کسی در سن و سال جمال در چنین موقعیتی قرار بگیرد، احتمالا می‌میرد.»

منبع آگاه سعودی همچنین در پاسخ به این‌که بر سر جسد چه آمده گفت که پس از مرگ خاشقجی، یکی از ماموران لباس‌های او را به تن کرده و ساعت اپل او را به دست کرده و از در عقبی کنسولگری بیرون رفته تا چنین نشان دهد که وی به سلامت از کنسولگری بیرون آمده است. باقی ماموران نیز جسد خاشقجی را در پتویی پیچیده و آن را به کمک فردی محلی از کنسولگری بیرون برده‌اند.

وی گفت که احتمالا جسد خاشقجی در جنگل بلگراد، در ۹۰ کیلومتری جنوب استانبول، انداخته شده است.

او افزود که احتمالا مقام‌های ترکیه «به‌زودی» این جسد را پیدا خواهند کرد.

 

تحلیلگر برجسته جهان عرب مطرح کرد؛شکست سناریوهای آل‌سعود در اعتراف به قتل روزنامه‌نگار منتقد/ موضوع قتل خاشقجی از جنگ جهانی اول و دوم خطرنا‌ک‌تر است

 

شکست سناریوهای آل‌سعود در اعتراف به قتل روزنامه‌نگار منتقد/ موضوع قتل خاشقجی از جنگ جهانی اول و دوم خطرنا‌ک‌تر است

 

خاندان حاکم در عربستان با یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی روبه‌رو است که بقای کیان این رژیم را تهدید می‌کند و اعتراف رسمی آل سعود به قتل روزنامه نگار منتقد، صفحات این تراژدی را نخواهد بست.

به گزارش ایلنا به نقل از رأی الیوم، به دنبال اعتراف رسمی عربستان سعودی به قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد، صفحات دیگری از بحران ورق خورده و پرسش‌های بی‌شماری را در این زمینه ایجاد کرده است. چرا داستان‌پردازی‌های آل سعود در اعتراف به جنایت قتل خاشقجی پس از انکار این موضوع، در اقناع بسیاری با شکست مواجه شد؟  گام دوم مورد نظر ترامپ چیست؟ کدام مهره در دام دادگاه پایانی گرفتار خواهد شد؟

بیانیه رسمی عربستان سعودی در اعتراف به قتل روزنامه‌نگار منتقد در کنسولگری این کشور مملو از نقص‌ها و شکاف‌هایی است که نشان‌دهنده تلاش‌های مأیوسانه آنها در کسب زمان بیشتر است، به همین دلیل با شک و تردیدهای جهانی و افزایش درخواست‌ها برای انجام یک تحقیق بین‌المللی شفاف و مستقل مواجه شده است.

بیان قتل جمال خاشقجی بر اثر مشاجره و درگیری با افراد کنسولگری  بسیار ابلهانه وساده‌لوحانه است و افکار عمومی را قانع نمی‌کند، زیرا هدف این روزنامه‌نگار از رفتن به کنسولگری، مشاجره و درگیری نبود بلکه او برای دریافت سند قانونی رفته بود که احتمالا آماده بوده و فقط به چند ثانیه زمان نیاز داشته است. بنابراین، این پرسش مطرح می‌شود که چرا طرف دیگر این مشاجره باید ۱۵ نفر باشند؟ حتی اگر این داستان درست هم باشد که قطعا چنین نیست،‌ باید بگوییم که خاشقجی مورد حمله این تعداد قرار گرفته و او در حالت دفاع از خود بوده است.

بازداشت ۱۸ متهم در این جنایت و برکناری پنج نفر دیگر که برجسته‌ترین آنها «احمد العسیری» معاون رئیس دستگاه اطلاعات و «سعود القحطانی» مشاور درباری بسیار نزدیک به ولیعهد است، در حقیقت تلاشی برای یافتن مهره قربانی و انحراف افکار عمومی از توجه به شخص مسئول این جنایت یعنی «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی است.

بی‌شک، العسیری بدون دستور شاهزاده بن سلمان نمی‌توانست چنین جنایتی را طراحی و فصل‌های این داستان را آماده و بازیگران آن را انتخاب کند. توئیت خداحافظی قحطانی مبنی بر اینکه هر کاری انجام داده در راستای اجرای اوامر شاه و ولیعهد بوده نیز بر حقیقت این موضوع مهم تأکید می‌کند.

خاندان حاکم در عربستان با یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی روبه‌رو است که بقای کیان این رژیم را تهدید می‌کند. بنابراین، اگر بگوییم موضوع قتل خاشقجی حتی از دو جنگ جهانی اول و دوم خطرناک‌تر است، مبالغه نکرده‌ایم،‌ زیرا این بحران زمانی پیش آمده است که عربستان با تقسیمات داخلی و فشارهای بین‌المللی و کاهش محبوبیت مردمی مواجه است. در هر نشست این خاندان، شاهزادگان بزرگ به حاشیه رانده می‌شوند و امکان دیدار پادشاه و مشاوره در امور مملکتی با او بسیار سخت بوده و هر نوع ملاقاتی تحت تدابیر شدید امنیتی صورت می‌گیرد.

به اعتقاد ما اعتراف رسمی آل سعود به قتل خاشقجی، صفحات این تراژدی را نمی‌بندد، چنانچه تاکنون نیز این هدف محقق نشده است. علاوه بر این، تلاش‌های اولیه آنها در کتمان حقیقت و ادعاهایی چون عدم قتل او و ترک کنسولگری مزید بر علت شده و به بحران فعلی دامن می‌زند.

در واقع ولیعهد سعودی که سه روز پس از ناپدید شدن خاشقجی در مصاحبه با بلومبرگ گفته بود او کنسولگری را ترک کرده است،‌ دروغ نگفته بود و فقط از زنده یا مرده بودن این روزنامه‌نگار و چگونگی جسدش، کامل یا مثله چیزی نگفته بود.

این جنایت از صدر اخبار تلویزیونی و سر تیتر اصلی روزنامه‌ها جدا نمی‌شود،‌ چرا که هوش و ذکاوت طرف ترک این صحنه‌ها را رقم می‌زند. دولت عربستان نیز با کتمان حقایق و اعتراف‌های تکه تکه و نادرست سهم بسزایی در این روند معکوس دارد.

تنها موضوعی که تاکنون تایید شده قتل خاشقجی داخل کنسولگری به هر طریقی چه خفگی یا مثله شدن است اما جامعه جهانی منتظر روشن شدن حقیقت ماجرا و دلیل این جنایت و مکان جسد خاشقجی است.

سران سعودی با توسل به پول و معاملات تسلیحاتی توانستند خود را از بحران یازدهم سپتامبر نجات دهند اما عبور آنها از بحران خاشقجی بسیار سخت است زیرا این موضوع داخل آمریکا و در جهان به یک بحران تبدیل و یک محور اصلی در انتخابات میان دوره‌ای و عامل اتحاد رسانه‌های آمریکا و جهان شده است. انتظار می‌رود که دو شبکه «سی‌ان‌ان» مخالف «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا و «فاکس نیوز» متحد او با یکدیگر در یک جبهه قرار گیرند.

ترامپ می‌خواهد با استفاده از پرونده خاشقجی از دربار عربستان باج‌خواهی مالی و قضائی کند تا بزرگ‌ترین معامله ممکن را با آنها انجام دهد. شاید اظهارات اخیر رئیس‌جمهوری آمریکا در مورد اعتراف آل سعود به قتل خاشقجی و توصیف آن به تفسیری معقول بهترین گواه این ادعا باشد. ترامپ گفت که این اعتراف، نخستین گام خوبی است که برداشته شده و آنچه تاکنون گذشت، ‌نامعقول بود. در تفسیر این اظهارات رئیس‌جمهوری آمریکا باید گفت که تعبیر او از نخستین گام به مفهوم لزوم برداشتن گام‌های دیگر در این زمینه است حال باید پرسید که مقصود او چه اقدام‌هایی است؟ آیا هدف، تغییر ساختار حکومت سعودی و انتخاب ولیعهد جدید است؟ در این صورت کدام گزینه مد نظر اوست؟

به نظر می‌رسد ما در مقابل سناریویی مشابه به یک تحقیق بین‌المللی و دادگاه ویژه‌ای مانند موضوع لاکربی قرار داریم اما با مجموعه بزرگی از تغییرات که مهم‌ترین آن محاکمه متهم اصلی به جای مهره قربانی این جنایت است. زمان گذشت و فصل‌های متعددی رقم خوردند و دادگاه بین‌المللی کیفری آخرین زنجیره این حلقه است.

سعودی‌ها در انجام این عملیات جنائی که راحت‌ترین بعد داستان است، موفق عمل کردند اما در بعد پیچیده‌تر یعنی سرپوش گذاشتن بر این جنایت و از بین بردن قراین و شواهد آن شکست خوردند.

شاید جنایت قتل خاشقجی به گورستان چهارمین دولت سعودی تبدیل شود. البته این صرف یک حدس است و الله اعلم …

 

افشای جزئیات نقش ۲ مقام ارشد سعودی در توطئه قتل خاشقجی

 

افشای جزئیات نقش ۲ مقام ارشد سعودی در توطئه قتل خاشقجی

 

یک مقام بلند پایه سعودی نقش معاون برکنار شده دستگاه اطلاعات کل و مشاور معزول دربار سعودی در پرونده قتل روزنامه‌نگار منتقد این کشور را فاش کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از روسیا الیوم، یک مقام سعودی که خواست نامش فاش نشود، گفت که «احمد العسیری» معاون دستگاه اطلاعات کل عربستان تیمی ۱۵ نفره متشکل از نیروهای مخابراتی و امنیتی را برای مقابله با «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد در کنسولگری عربستان و تلاش برای قانع کردن او برای بازگشت به کشور، به استانبول اعزام کرد.

وی در ادامه افزود: «گفت‌و‌گو با مخالفان با روش صلح‌آمیز، برنامه همیشگی بوده است که به آنها قدرت عمل بدون ارجاع به سران کشور را می‌دهد».

این مقام سعودی تأکید کرد که عسیری آن تیمی را تشکیل داد که خاشقجی توسط آنها در کنسولگری استانبول کشته شد. عسیری همچنین از «سعود القحطانی» مشاور دربار خواست که فردی از جانب او در تیم حضور یابد که شناختی از شخصیت خاشقجی داشته باشد. قحطانی نیز «ماهر المطرب» افسر سعودی را برای انجام این عملیات فرستاد زیرا او قبلا با خاشقجی در سفارت عربستان در لندن همکاری کرده است.

خاشقجی روز دوم اکتبر پس از ورود به ساختمان کنسولگری در استانبول با هدف دریافت اسناد و مدارک لازم برای ازدواج با «خدیجه چنگیز» ناپدید شد.

عربستان سعودی در ساعات اولیه روز شنبه اعلام کرد که تحقیقات اولیه نشان می‌دهد مشاجره و سپس درگیری با افراد کنسولگری موجب قتل این روزنامه‌نگار شده است.

 

جستجوگر هوشمند خبریجستجوگر هوشمند خبریجستجوگر هوشمند خبری

حمایت کویت از مواضع پادشاه سعودی در موضوع قتل خاشقجی

 

حمایت کویت از مواضع پادشاه سعودی در موضوع قتل خاشقجی

 

یک منبع وزارت خارجه کویت از حمایت این کشور از مواضع اتخاذ شده توسط شاه سعودی در پرونده روزنامه‌نگار منتقد این کشور خبر داد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز،‌ یک منبع در وزارت خارجه کویت گفت که نحوه برخورد پادشاه سعودی با موضوع قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی نشان‌دهنده تمایل شدید عربستان و پایبندی این کشور به دریافت حقیقت و احترام به اصول و مبانی قانونی از طریق بازخواست و محاکمه عاملان این واقعه تأسف‌بار است.

عربستان سعودی پس از دو هفته انکار هر نوع نقشی در ناپدید شدن این روزنامه‌نگار سرانجام بامداد شنبه اعلام کرد که خاشقجی، یکی از برجسته‌ترین منتقدان «محمد بن‌سلمان» ولیعهد سعودی بر اثر مشاجره و درگیری در کنسولگری استانبول کشته شده است.

 

 

نقشه پیچیده ترامپ و محمد بن سلمان/داستان “ژنرال محبوبی” که قربانی قتل خاشقچی شد

 

احمد عسیری کیست و چرا قربانی قتل خاشقچی شد؟

پیش‌بینی برخی رسانه‌ها در چند روز گذشته، نظیر نیویورک تایمز، درست از آب درآمد: محمد بن سلمان تحت فشارهای دولت ترامپ پذیرفت که دستیار نزدیک خود و ژنرال محبوب‌اش، احمد عسیری را قربانی کند تا بدین‌ترتیب خود راهی برای بیرون آمدن از باتلاقِ قتل جمال خاشقچی بیابد. ژنرال احمد عسیری، سوگلی محمد بن سلمان، که به سرعت بدون هیچ پیوند خویشاوندی با خاندان سلطنتی توانست پله‌های ترقی را در دو سال گذشته طی کند و البته به سرعت نیز قربانی بقای رئیس خود شد، کیست و آیا انداختن گناه قتل خاشقچی به گردن وی، واقعاً به معنای پایان مخمصه برای محمد بن سلمان است؟ سرنوشت ژنرال احمد عسیری، سرنوشت خادمی است که بسیار شتابان‌تر از ترقی‌اش، برای حفظ «منافعی برتر»، زمین می‌خورد و کله‌پا می‌شود!

احمد عسیری کیست و چرا قربانی قتل خاشقچی شد؟
پیش‌بینی برخی رسانه‌ها در چند روز گذشته، نظیر نیویورک تایمز، درست از آب درآمد: محمد بن سلمان تحت فشارهای دولت ترامپ پذیرفت که دستیار نزدیک خود و ژنرال محبوب‌اش، احمد عسیری را قربانی کند تا بدین‌ترتیب خود راهی برای بیرون آمدن از باتلاقِ قتل جمال خاشقچی بیابد. ژنرال احمد عسیری، سوگلی محمد بن سلمان، که به سرعت بدون هیچ پیوند خویشاوندی با خاندان سلطنتی توانست پله‌های ترقی را در دو سال گذشته طی کند و البته به سرعت نیز قربانی بقای رئیس خود شد، کیست و آیا انداختن گناه قتل خاشقچی به گردن وی، واقعاً به معنای پایان مخمصه برای محمد بن سلمان است؟ سرنوشت ژنرال احمد عسیری، سرنوشت خادمی است که بسیار شتابان‌تر از ترقی‌اش، برای حفظ «منافعی برتر»، زمین می‌خورد و کله‌پا می‌شود!
به گزارش مردم سالاری آنلاین، عربستان سعودی بالاخره پذیرفت که جمال خاشقچی در کنسولگری این کشور در استانبول کشته شده است. با این حال، ۱۷ روز پس از حادثه قتل این روزنامه‌نگار منتقد، پادشاهی آل سعود اعلام کرد که وی در جریان مشاجره لفظی با مأموران به قتل رسیده است.
پس از پذیرش قتل خاشقچی، معروف‌ترین چهره‌ای که توسط ملک سلمان، پادشاه سعودی برکنار شد، ژنرال احمد عسیری است. احمد عسیری، یک افسر ارشد در نیروی هوایی عربستان سعودی است که سال گذشته توسط محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی به عنوان معاون سرویس امنیت و اطلاعات خارجی عربستان سعودی منصوب شد. ملک سلمان، شب گذشته احمد عسیری را از معاونت دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی برکنار کرد و دستور داد که اصلاحاتی در این سرویس جاسوسی انجام شود. نظارت بر دستگاه اطلاعاتی-امنیتی عربستان بر عهده محمد بن سلمان است.

احمد عسیری، از آموزش در آمریکا تا صدور دستور برکناری از آمریکا
ژنرال احمد عسیری، مشاور و دستیار نزدیک به محمد بن سلمان محسوب می‌شود. وی که در آمریکا آموزش نظامی دیده است، رابطه خویشاوندی با خاندان پادشاهی ندارد. عسیری تا تابستان سال گذشته، سخنگوی ائتلاف نظامی حمله به یمن بود؛ وی یکی از طراحان اصلی حمله نظامی عربستان و متحدان‌اش به یمن است و به واسطه حمایت فراوان‌اش از حمله به یمن بود که توانست به سرعت به محمد بن سلمان نزدیک شده و اعتماد وی را به‌دست آورد.
محمد بن سلمان نهایتاً در سال گذشته ژنرال احمد عسیری را به‌عنوان معاون دستگاه اطلاعاتی-امنیتی عربستان سعودی انتخاب کرد. وی در یک سال گذشته دستیار نزدیک محمد بن سلمان بوده است و در بسیاری از ملاقات‌های وی با سیاست‌مداران آمریکایی حضور داشته است. در روز ده اکتبر، روزنامه عربی‌زبان الوقت به نقل از منابع آگاه گزارش داد که محمد بن سلمان به احمد عسیری دستور داده است که جمال خاشقچی را در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل برساند. این روایت روزنامه الوقت ابتدا چندان جدی گرفته نشد.
اما در روز پنج‌شنبه هفته گذشته نیویورک تایمز به نقل از منابع آگاه در دولت آمریکا گزارش داد که دولت عربستان قصد دارد گناه کشتن جال خاشقچی را به گردن احمد عسیری بیاندازد تا بدین ترتیب خود وی بتواند از مهلکه این پرونده، نجات یابد. امروز گاردین در گزارشی نوشته است که ظرف سه روز گذشته دولت ترامپ به دولت سعودی فشار وارد کرده است تا با برکناری احمد عسیری وی را مقصر قتل خاشقچی جلوه دهد. احمد عسیری یک مقام عالی‌رتبه در دولت عربستان است و در صورتی که روایت قتل خاشقچی با محوریت وی مورد پذیرش قرار گیرد، محمد بن سلمان می‌تواند بحران سیاسی‌ای که دامن‌گیرش شده را پشت سر بگذارد.
نیویورک تایمز به نقل از منابع آگاه گزارش داده که جرد کوشنر، داماد ترامپ و مشاور ارشد وی، از ترامپ خواسته تا به حمایت از محمد بن سلمان ادامه دهد. استدلال کوشنر این بوده که محمد بن سلمان نهایتاً موفق خواهد شد بحران پیش‌آمده به دلیل قتل جمال خاشقچی را نیز همچون بحران‌های چند سال گذشته، پشت گذارد.

سرنوشت اتحاد ترامپ و محمد بن سلمان پس از قتل خاشقچی
تاکنون گزارش رسانه‌های آمریکاییِ مخالف ترامپ، نظیر نیویورک تایمز، در مورد برنامه‌های عربستان برای مدیریت بحران ناشی از پرونده قتل خاشقچی درست از آب درآمده است. ترامپ به دنبال سرپوش گذاشتن بر قتل خاشقچی است و برای پیش‌برد سیاست خود در خاورمیانه، حساب ویژه‌ای روی محمد بن سلمان باز کرده است. در واقع، ترامپ مسیر اتحاد با محمد بن سلمان را انتخاب کرده و بعید است به این راحتی از این اتحاد دست بردارد. وی پس از انتشار روایت دولت سعودی از شیوه قتل جمل خاشقچی، آن را «قابل اعتماد» خواند و اعلام کرد که این «یک گام نخستِ خوب» برای روشن شدن ماجرای ناپدیدشدن خاشقچی است.
با این همه، انداختن گناه قتل خاشقچی به گردن ژنرال احمد عسیری ممکن است به معنای نجات محمد بن سلمان نباشد. بسیاری از رسانه‌ها، روایت دولت سعودی را نپذیرفته‌اند و حتی این روایت را مسخره کرده‌اند. بعید است این روایت کنگره آمریکا را نیز راضی کند. خواکین کاسترو نماینده دموکراتِ مجلس نمایندگان آمریکا، حتی پای داماد ترامپ را هم پیش کشیده و گفته است که ممکن است جرد کوشنر، داماد ترامپ و مشاور ارشد وی، محمد بن سلمان را به قتل جمال خاشقچی ترغیب کرده باشد. به نظر می‌رسد این تازه آغاز ماجرا است و اگر ترامپ می‌خواهد به اتحاد خود با محمد بن سلمان ادامه دهد، ناگزیر خواهد بود که نزاع‌های سیاسی بسیاری را در هفته‌های آینده پشت سر بگذارد.

 

هانی زاده :ترامپ می‌خواهد ولیعهد عربستان در قدرت باقی بماند/ هیات البیعه بن سلمان را بخاطر قتل جمال خاشقجی برکنار می‌کند

 

قتل خاشقچی توسط عربستان چهره ایران در جهان را بهتر کرد/ بن سلمان برکنار می‌‌شود

شاهزادگان عربستان نیز به این نتیجه رسیده‌اند که ادامه حضور بن سلمان در مسند ولیعهدی می‌تواند تبعات منفی بسیاری را به همراه داشته باشد، از همین رو به نظر می‌رسد که هیات البیعه تصمیم بگیرد فرد دیگری را جایگزین بن سلمان کند.

رویداد۲۴ زینب غبیشاوی: بالاخره دولت عربستان پذیرفت که جمال خاشقجی در کنسولگری این کشور در آنکارا به قتل رسیده است؛ این در حالی بود که تا پیش از این دولت عربستان اعلام می‌کرد که خاشقجی از کنسولگری خارج شده است اما فشارهای بین المللی برای مشخص شدن حقیقت آنقدر زیاد بود که دولت عربستان ناچار شد واقعیت را اعلام کند. خبرگزاری رسمی عربستان در بیانیه‌ای نصفه و نیمه اعلام کرد جمال خاشقجی پس از ورود به کنسولگری و در جریان درگیری فیزیکی کشته شده است و ۱۸ نفر نیز بازداشت شده‌اند.

بیانیه خبرگزاری رسمی عربستان نهادهای بین المللی و کشورهای دیگر را قانع نکرد و همچنان این سوال پیش آمد که اگر خاشقجی در درگیری کشته شده، بر سر جسد خاشقجی چه آمده است! آنگلا مرکل گفته بود از توضیح عربستان قانع نشده‌ایم. اردوغان نیز اعلام کرد تا مشخص شدن نهایی چگونگی قتل خاشقجی موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

قتل یک روزنامه‌نگار منتقد برای عربستان یک رسوایی سیاسی و اجتماعی به شمار می‌آید. کارشناسان می‌گویند قتل خاشقجی باعث شده افکار عمومی جنایات آل سعود را درک کنند و بدانند اصلاحات عربستان چیزی جز یک دروغ نیست. حسن هانی زاده در گفت‌وگویی با رویداد۲۴ درباره تاثیر قتل یک روزنامه‌نگار بر تغییر نگاه‌ها به عربستان سعودی توضیح داده است. او گفته است: قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار سعودی که دارای تابعیت آمریکایی بود، افکار عمومی را متوجه جنایات آل سعود کرد. عربستان همواره با حمایت غرب و دلارهای نفتی یک حاشیه امنی را برای خود ایجاد کرده بود بنابراین کسی نمی‌دانست عربستان تا این اندازه می‌تواند جنایتکارانه عمل کند و یک روزنامه‌نگار منتقد را به صورت وحشیانه‌ به قتل برساند. از این زاویه مشخص شده که عربستان در یک دیکتاتوری محض به سر می‌برد و حتی تاب شنیدن برخی از انتقادها را هم ندارد.

اصلاحات عربستان دروغی بیش نیست

هانی زاده با بیان اینکه اکنون جهان متوجه شده است که اصلاحات عربستان دروغی بیش نیست، تصریح کرد: عربستان اصلاح‌پذیر نیست و جنایات بسیاری را علیه مردم کشورش و کشورهای دیگر انجام داده است و به همین دلیل اکنون عربستان جایگاه خود را در منطقه و بین الملل از دست داده است. معتقدم این اتفاق به نوعی حقانیت ایران را در دنیا ثابت کرد زیرا عربستان سال‌ها با کمک غرب سعی داشت ایران را به نوعی منزوی کند اما با این اتفاق عربستان کاملا دچار انزوای سیاسی شد.

این کارشناس بین الملل با بیان اینکه قتل روزنامه نگار سعودی در کنسولگری کشورش باعث شده جهان به دیکتاتوری عربستان پی ببرد، گفته است: ترامپ و وزیر خارجه او مایک پمپئو سعی دارند بن سلمان را در قدرت حفظ کنند و انگشت اتهام را به سمت مقامات پایین عربستان ببرند، البته برخی از سناتورهای دموکرات آمریکا به شدت ترامپ را تحت فشار قرار داده‌اند تا بن سلمان را از ولیعهدی عربستان کنار بگذارد. شاهزادگان عربستان نیز به این نتیجه رسیده‌اند که ادامه حضور بن سلمان در مسند ولیعهدی می‌تواند تبعات منفی بسیاری را به همراه داشته باشد، از همین رو به نظر می‌رسد که هیات البیعه تصمیم بگیرد فرد دیگری را جایگزین بن سلمان کند.

هانی زاده می‌گوید: ترامپ به شدت به دنبال این است اتهام را متوجه مقامات پایین تر عربستان کند، به طور مثال برخی از نزدیکان و مشاوران بن سلمان برکنار شده‌اند تا حاشیه امنی برای بن سلمان ایجاد شود اما باید دانست که افکار عمومی توان پذیرش ادامه حضور او را ندارد.

 

محمد بن سلمان در جهان رسوا شده است. آیا این رسوایی سلطنت او را به خطر می‌اندازد؟

قاتـــــل

قاتـــــل

بحران مفقودشدن و قتل احتمالی جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی توسط عواملی از داخل این کشور، این پرسش را مطرح می‌کند که این مساله چه ارتباطی با ساختار قدرت در ریاض دارد؟

 در این رابطه باید توجه داشت که ساختار قدرت در عربستان یک ساختار سنتی با ریشه‌های اقتدارگرایانه است که به نوعی از ابتدا از طریق قبیله‌ای اداره می‌شده است. معمولا جانشین سلطنت از طریق پادشاه وقت عربستان تعیین و به حکومت گماشته می‌شد. این رویه در طول چندین دهه حکومت سعودی‌ها یعنی از زمان به قدرت رسیدن عبدالعزیز بن سعود در حجاز تداوم داشته است. هما‌ن‌طور که اشاره شد فرزند ارشد ذکور پادشاه به عنوان شاهزاده جدید برای تداوم قدرت پادشاهی همواره از طریق ریش‌سفیدی و توصیه شاه قدرت را در اختیار می‌گرفت. تداوم این سنت را در دوره ملک سلمان نیز شاهد هستیم. ملک سلمان با توجه به کهولت سن و شرایط حاد در اوضاع داخلی و منطقه‌ای پس از کنار زدن مخالفان سنتی پادشاهی، پسر خود محمد بن‌سلمان را برای جانشینی قدرت انتخاب کرد. در چنین شرایطی اراده قدرت در حوزه داخلی و نیز سیاست‌گذاری در حوزه منطقه‌ای و بین‌المللی به نوعی توسط فرزند پادشاه یعنی محمد بن‌سلمان پیگیری شده است. بن‌سلمان بعد از قدرت‌یابی در میان شاهزادگان سعودی و خلع سلاح برخی از مخالفان سرسخت خود که از اقوام نزدیک پادشاهی بودند، دست به اصلاحاتی در حوزه اجتماعی و سیاسی زد؛ از جمله دادن برخیحقوق به زنان در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی و نیز فاصله گرفتن از نیروهای سنتی واپس‌گرا در حوزه دین و شریعت قابل ذکر است. این اصلاحات نمادین شاید برخی را به این تفکر واداشت که بن‌سلمان به عنوان یک اصلاح‌طلب و منجی در دربار آل‌سعود به دنبال اراده حاکمیت و تثبیت حقوق برابری و اجتماعی میان مردم عربستان است. از سوی دیگر همزمان با این تلاش‌ها و اصلاحات نمادین، بن‌سلمان به دنبال تسویه‌حساب سیاسی با مخالفین سرسخت قدرت و حکومت و نیز ایجاد یک دیکتاتوری تمام عیار در حوزه حکومتداری بود. به طوری‌که بسیاری از شاهزادگان مخالف قدرت بن‌سلمان در همان ماه‌های اول قدرت وی، از دربار رانده شده و برخی نیز با محاکمات قضایی سوری بدون دادرسی قضایی به زندانمحکوم شدند. در عرصه دیگر در حوزه داخلی، بن‌سلمان به قلع‌وقمع شیعیان در شرق حجاز ادامه داد و این گروه اقلیت دینی را به عنوان شهروندان درجه دوم قلمداد کرد که از انجام بسیاری از فرامین دینی و مذهبی خود محروم شده‌اند.

این در حالی است که رسانه‌های همسو با عربستان در منطقه و جهان غرب از سند 2030 عربستان که با مدیریت بن‌سلمان تدوین و در حال اجرا بود، به عنوان یک کارنامه درخشان در دوره وی نام می‌بردند و تلاش می‌کردند که او را نزد افکار عمومی به عنوان یک شخصیت سیاسی کاریزماتیک و عامه‌پسند معرفی کنند. همزمان شکاف و جدل‌های اجتماعی و سیاسی در جامعه پوسیده عربستان تداوم داشت و رویه‌های پلیسی و سیاست مشت آهنین در برابر مخالفان نتیجه مشخصی را در پی نداشت. در سطح منطقه‌ای نیز شاهد اقدامات فاجعه‌بار در نتیجه سیاست‌گذاری‌های بد و کج‌اندیشی‌های شخص بن‌سلمان در ارتباط با بحران‌های منطقه‌ای بودیم. از جمله تلاش برای تثبیت قدرت در یمن و شکست دادن حوثی‌های یمنی و تطویل بحران در سوریه از طریق ادامه ارسال اسلحه و مساعدت‌های مالی به گروه‌های تکفیری و تروریستی.

زمانی که در دو سطح داخلی و منطقه‌ای، سیاست‌های تزویرمآبانه شخص بن‌سلمان در پیشبرد راهبردهای جنگ‌طلبانه به اهداف اصلی خود نرسید، ما شاهد رونمایی از چهره واقعی وی بودیم که منجر به قتل منتقد سرشناس خود به نام جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول شد. این یک قتل آشکار  است که البته هنوز برخی از زوایای آن پنهان باقی مانده است. در هر صورت شواهد و قرائن موجود نشان می‌دهد که در صورت آشکار‌شدن نتیجه بازرسی‌های کنسولگری در استانبول از طریق نیروهای ویژه ترکیه و معرفی محافظان بن‌سلمان به عنوان قاتل خاشقچی، این مساله می‌تواند تبعات زیانباری برای منافع عربستان و شخص محمد بن‌سلمان در آینده حکومت وی به دنبال داشته باشد. پیامد اولیه این اقدام، رسوا‌شدن خاندان آل‌سعود به ویژه بن‌سلمان در ادعاهای قبلی خود مبنی بر قانون‌مداری و دموکراسی‌طلبی و نیز سیاست مدارا با مخالفان داخلی خود خواهد بود که این می‌تواند روابط دوستان و حتی متحدان عربستان را نیز دچار چالش‌های اساسی سازد. به طوری‌که موضع‌گیری‌های اخیر ترکیه در ارتباط با قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی و خشم حاکمان ترکیه از این اقدام منجر به همکاری‌های الزام‌آور ریاض در این پرونده شده است. باید این نکته را اضافه کرد که پیش از قتل خاشقچی، روابط آنکارا-ریاض در خصوص مسائل منطقه‌ای به‌ویژه موضوع قطر دچار چالش‌هایی شده بود. حمایت آنکارا از دوحه و نیز همگامی‌های شخص اردوغان با سیاست‌های منطقه‌ای روسیه و ایراندر بحث بحران سوریه با اعتراضات رسمی عربستان روبه‌رو شده بود. بنابراین این اقدام به عمیق‌تر‌شدن این چالش کمک خواهد کرد.

خارج از ترکیه نیز اتحادیه اروپا و مجامع و نهادهای حقوق بشری در غرب نسبت به این قتل واکنش تندی نشان دادند و خواستار مشخص‌شدن زوایای این پرونده شدند. بنابراین بن‌سلمان خواسته یا ناخواسته در یک مخمصه سیاسی در وضعیت موجود گرفتار شده است.

پیش‌تر نیز کشور کانادا به عنوان یکی از متحدان نزدیک آمریکا در مسائل حقوق بشری با عربستان دچار مشکلات اساسی بود و سرکوب منتقدان از سوی نیروهای امنیتی سعودی منجر به کاهش روابط دیپلماتیک و اقدامات متقابل دو کشور علیه همدیگر شده بود.

به نظر می‌رسد با توجه به بحران اخیر، تنها شانس بقای سلطنت بن‌سلمان به نوعی ساخت و پاخت سیاسی با دونالد ترامپ و دادن باج سیاسی به وی خواهد بود.

لذا می‌توان این‌گونه نتیجه‌گیری کرد که آمریکا از این فرصت استثنایی برای بهره‌مندی بیشتر از خوان گسترده دلارهای نفتی عربستان با هدف کاهش آلام سعودی‌ها در منطقه بر سر مسائل حقوق بشری به خصوص قتل خاشقچی استفاده خواهد کرد. شاهد هستیم که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در سفری که به ریاض داشت در تلاش است که بامدیریت بحران از افزایش تنش‌ها میان ترکیه و عربستان جلوگیری کند. سناریوی نزدیک به این اقدام، این است که دستگاه امنیتی آمریکا تلاش می‌کند تا با هماهنگی عربستان و ترکیه، مساله قتل را که مستقیما به شخص بن‌سلمان منتسب می‌شود به برخی از نیروهای خودسر در دستگاه امنیتی سعودی مرتبط سازد تا ضمن تثبیت قدرت بن‌سلمان، امکان معاملات تسلیحاتی در سطح گسترده با عربستان باقی بماند.

موضع‌گیری‌های اخیر حکومت عربستان به ویژه شخص بن‌سلمان نشان می‌دهد که به دلیل فشارهای شدید افکار عمومی و موضع‌گیری‌های بسیار تند متحدان نزدیک، این کشور حاضر است امتیازات بیشتری را با هدف سرپوش گذاشتن به این پرونده قتل بدهد و حتی حاضر است با آمریکا دست به یک معامله پنهانی بزند. به نظر می‌رسد نقش ترکیه به عنوان کشوری که قتل در خاک آن اتفاق افتاده در آشکار‌شدن زوایای پنهان این پرونده بسیار مهم و اساسی است.  باید در آینده دید که آیا حکومت ترکیه اسیر پیشنهادات اقتصادی وسوسه‌انگیز از سوی آمریکا و عربستان سعودی خواهد شد یا با توجه به روابط نه‌چندان صمیمی در حوزه مسائل منطقه‌ای به دنبال انتقام‌گیری گسترده و به خطر انداختن سکان حکومت در ریاض برخواهد آمد؟

 

در پی مرگ خاشقجی مطرح شد : ارتباط دانشگاه آمریکایی با دستگاه اطلاعاتی عربستان چیست؟

 

روز جمعه رسانه دولتی سعودی اعتراف کرد که خاشقجی طی درگیری که در کنسولگری این پادشاهی در استانبول رخ داده، فوت کرده است. اما کمیته بحران خاورمیانه نمی‌تواند این توضیح را بپذیرد.

جامعه ایرانی– تنفر گسترده‌ای که در پی قتل جمال خاشقجی، نویسنده سعودی شکل گرفت، توجهات را بار دیگر به دانشکده کانکتیکات و روابط آن با پلیس و دستگاه اطلاعاتی عربستان جلب کرده است.

به گزارش جامعه ایرانی به نقل از نیوزویک، در سال ۲۰۱۶ زمانیکه دانشگاه نیوهون در کانکتیکات توافقنامه‌ای را برای کمک به دانشکده امنیتی شاه فهد در ریاض امضا کرد تا «نسل بعدی حرفه‌ای‌های امنیتی سعودی» را در حوزه «عدالت کیفری، امنیت ملی و مطالعات پزشکی قانونی» پرورش دهد، فعالان حقوق بشر دست به اعتراض زدند.

این اعتراضات که از سوی کمیته بحران خاورمیانه، یک گروه منطقه‌ای آکادمیک‌ها و فعالان لیبرال صورت گرفته بود، به هیچ جا نرسید. اما طی هفته گذشته زمانیکه گزارش‎های خبری «صلاح محمد الطبابی» رییس بخش شواهد کالبدشکافی اداره امنیت عمومی عربستان در دانشکده امنیت شاه فهد را متهم کردند که بدن خاشقجی را در کنسولگری عربستان در استانبول مثله کرده، ترتیبات این دانشگاه با سعودی‌ها بار دیگر هدف اعتراضات جدید قرار گرفت.

استنلی هلر، مدیر اجرایی کمیته بحران خاورمیانه در بیانیه‌ای تاکید کرد: «ما خواستار پاسخگویی به این سوال هستیم که آنها چطور می‌توانند همکاری با کالج پلیس کشوری را توجیه کنند که یک سلطنت مطلقه است و سیستم عدالتی دارد که معروف به سرکوب فعالانی است که خواستار حقوق دموکراتیک و برابرای کامل برای زنان هستند، جایی که مظنونین شکنجه می‌شوند.»

روز جمعه رسانه دولتی سعودی اعتراف کرد که خاشقجی طی درگیری که در کنسولگری این پادشاهی در استانبول رخ داده، فوت کرده است. اما کمیته بحران خاورمیانه نمی‌تواند این توضیح را بپذیرد.

هلر گفت: «با توجه به قتل خاشقجی ما از دانشگاه نیوهون که یک برنامه مطالعات امنیتی در کالج پلیس عربستان دارد و ظاهرا مهارت‌های پزشکی قانونی را تدریس می‌کند، می‌خواهیم که فورا تمام همکاری‌ها را با آن کالج متوقف کند و به صورت علنی توضیح دهد که چه فعالیت‌هایی در عربستان سعودی دارد.»

لین چامبرلین، سخنگوی دانشگاه نیوهون به نیوزویک گفت که این دانشگاه «هیچ رابطه‌ای با این فرد» الطبابی ندارد و تنها روابطه دانشکده با کالج امنیتی شاه فهد «آموزشی و اداری» است.

در صورتی که هلر متذکر شد که انتشارات رسمی انجمن پزشکی قانونی سعودی در کالج شاه فهد نام الطبابی و هنری لی را در فهرست اعضای هیات مدیره قرار داده است.

چامبرلین تاکید کرد که علاوه بر برنامه‌های این کالج در ریاض، حدود ۲۰۰ دانشجوی سعودی در برنامه یادگیری عدالت کیفری در نیوهون ثبت نام کرده‌اند.

این در حالی است که چامبرلین سوال نیوزویک در مورد اینکه شهریه این دانشجویان سعودی چه میزان بوده و به چه شکل پرداخت می‌شود را بی‌پاسخ گذاشت.

 

معارض برجسته عربستانی:محمد بن‌سلمان استعفا خواهد داد

 

محمد بن‌سلمان استعفا خواهد داد

 

معارض برجسته عربستانی ساکن لندن گفت که مساله قتل «جمال خاشقجی» به استعفای ولیعهد سعودی منجر خواهد شد.

به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، «سعد الفقیه» رهبر «جنبش اصلاحات اسلامی» اپوزیسیون مقیم بریتانیا معتقد است که قتل «جمال خاشقجی» خبرنگار سعودی به کناره گیری «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان از تاج وتخت سلطنتی خواهد انجامید.

به عقیده وی، مقالات منتشره در مطبوعات آمریکایی در انتقاد از حاکمان کنونی سعودی باعث شده تا جمال به قتل برسد. اما به گفته الفقیه، جمال حتی یک روز هم بطور واقعی به مخالفت با نظام دست نزده بود.

سعد الفقیه ادامه داد: «وقتی بن سلمان بازداشت‌های نوبتی را در کشور دامن زد، جمال در مقالات خود از قربانیان این اقدام بن سلمان دفاع کرد. ازآنجا که مقالات او در آمریکا منتشر شدند این امر بر افکار عمومی در آمریکا تأثیر گذاشت و جمال از نظر بن سلمان خطرناک ترین مخالف جلوه کرد».

مطابق با اطلاعات رهبر جنبش نامبرده که دهها سال است در لندن زندگی می کند، تعدادی از اعضای خانواده سلطنتی دیدارهای محرمانه‌ای با هدف پیدا کردن راه‌حلی برای رفع بحرانی هستند که قتل جمال خاشقجی خبرنگار منتقد سعودی به وجود آورده است.

الفقیه معتقد است: «محمد بن سلمان در آینده نزدیک از سمت جانشین تاج و تخت سلطنتی کنار گذاشته خواهد شد. یا کودتای داخلی صورت گرفته یا او مجبور به کناره‌گیری می‌شود.»

 

 

گزارش «عربی پست» از واکنش ها به بیانیه ریاض پیرامون خاشقجی؛بیانیه سعودی درباره خاشقجی شبیه به یک «عملیات کلاسیک مافیا» بود / قانع نشدیم؛ ریاض فقط سوالات و ابهامات را بیشتر کرد

 

 

بیانیه سعودی درباره خاشقجی شبیه به یک «عملیات کلاسیک مافیا» بود / قانع نشدیم؛ ریاض فقط سوالات و ابهامات را بیشتر کرد

 

تعدادی از اعضای برجسته نمایندگان پارلمان آمریکا و کنگره، در درستی بیانیه سعودی در مورد کشته شدن خاشقجی، تردید دارند. این در حالی است که دونالد ترامپ تنها کسی است که ادعای عربستان در این باره را تصدیق کرده است.

بیانیه سعودی درباره خاشقجی شبیه به یک «عملیات کلاسیک مافیا» بود / قانع نشدیم؛ ریاض فقط سوالات و ابهامات را بیشتر کرد

عربی پست نوشت: تعدادی از اعضای برجسته نمایندگان پارلمان آمریکا و کنگره، در درستی بیانیه سعودی در مورد کشته شدن خاشقجی، تردید دارند. این در حالی است که دونالد ترامپ تنها کسی است که ادعای عربستان در این باره را تصدیق کرده است.

به گزارش «انتخاب»، این رسانه عرب زبان ادامه داد: ریاض در نخستین ساعات صبح شنبه اعلام کرد که قتل خاشقجی در کنسولگری عربستان در نتیجه یک مشاجره با مسئولان سعودی اتفاق افتاده است. در ادامه، ریچارد بلومنثال، سناتور دموکرات در برنامه ای که از شبکه سی ان ان پخش شد، تصریح کرد که مسئولان سعودی تلاش می کنند که زمان بخرند و بهانه ای برای کار خود بتراشند، اما به جای پاسخ دادن، سوالهای بیشتری را ایجاد می کنند. بلومنثال به ضرورت تحقیق بین المللی در مورد این مساله اشاره کرده و افزود: جهان به نتایج تحقیق بین المللی نیاز دارد، نه به بیانیه سعودیها که تمام تلاش خود را می کنند ولی عهد سعودی را از اتهامات مبرّا کنند.

باب کورکر، سناتور جمهوری خواه ایالت تنیسی، رئیس کمیسیون روابط خارجی کنگره، در این باره می گوید: عربستان هر روز بیانیه متفاوتی در مورد خاشقجی صادر کرد. سعودیها تحقیقات خود را انجام می دهند، اما این ایالات متحده است که باید به صورت مستقل در چارچوب قانون ماگنیتسکی، در این باره تحقیق کند، تا بتواند قاتلان خاشقجی را بازداشت کند.

دیگر سناتور دموکرات آمریکا از ایالت نیوجرسی، باب مندیز، در این باره گفت: فشارهای بین المللی عربستان را وادار به اعتراف به قتل خاشقجی کرد، اما حتی اگر خاشقجی در جریان مشاجره کشته شده باشد، امکان اجرای قانون ماگنیتسکی وجود دارد.

راند پل، سناتور جمهوری خواه ایالت کنتاکی، به تعلیق تمام معامله های نظامی و کمکها و همکاری ها با ریاض فراخوانده و تصریح کرد: عربستان باید بهای گرانی را برای ارتکاب این جنایت بپردازد.

علاوه بر این، جری کونولی، عضو پارلمان در ایالت ویرجینیا، در گفتگو با سی ان ان بیانیه سعودی در مورد قتل خاشقجی را شبیه به یک عملیات کلاسیک مافیا دانست و گفت: عربستان بر این مساله سرپوش می گذارد تا به این شکل از ولی عهد سعودی حمایت کند.

الیوت انجل، نماینده نیویورک، بیانیه اخیر سعودیها را غیر قابل اطمینان و غیر مستند دانست؛ چرا که از روز اولی که این حادثه اتفاق افتاد، بیانیه های متناقضی از سوی سعودیها منتشر شد. وی همچنین دولت ترامپ را به اجرای تحقیقاتی دقیق و شفاف در نزدیک ترین زمان ممکن دعوت کرد.

 

 

العربی الجدید:در ماجرای قتل خاشقجی، لابی های سعودی در واشنگتن به باد فنا رفت؟ / «شکست سیاست بهبود رابطه ایران و آمریکا»، یکی از اهداف اصلی لابی های غیررسمی ریاض از سال 2010 بود

 

در ماجرای قتل خاشقجی، لابی های سعودی در واشنگتن به باد فنا رفت؟ / «شکست سیاست بهبود رابطه ایران و آمریکا»، یکی از اهداف اصلی لابی های غیررسمی ریاض از سال 2010 بود

 

اعلامیه کمپانی لابی گر «هارپر گروپ» در مورد پایان دادن به قراردادش با حکومت سعودی، به دنبال اخبار مربوط به ناپدید شدن خاشقچی و اتهام نظام سعودی به قتل وی، اتفاق افتاد.
در ماجرای قتل خاشقجی، لابی های سعودی در واشنگتن به باد فنا رفت؟ / «شکست سیاست بهبود رابطه ایران و آمریکا»، یکی از اهداف اصلی لابی های غیررسمی ریاض از سال 2010 بود

محمد المنشاوي در العربی الجدید نوشت: مساله ناپدید شدن خاشقجی، باب احتمالات زیادی را گشوده است که یکی از انها وارد شدن ضربه مهلک به مراکز فشار یا لابی هایی است که در ایالات متحده به نفع عربستان فعالیت می کنند. البته برعکس این موضوع نیز محتمل است، مساله خاشقجی می تواند دلیل فعالیت این لابی ها باشد، به این اعتبار که ریاض در دوره فعلی، به خدمات این لابی ها و ابزار فشار انها برای جلوگیری از بدنامی و اتهام خاندان سعودی، نیاز بیشتری دارد.

به گزارش «انتخاب»؛ اعلامیه کمپانی لابی گر «هارپر گروپ» در مورد پایان دادن به قراردادش با حکومت سعودی، به دنبال اخبار مربوط به ناپدید شدن خاشقچی و اتهام نظام سعودی به قتل وی، اتفاق افتاد. البته نمی توان با استناد به این مسئله، در این مورد حکمی کلی داد که لابی های آمریکایی که به نفع عربستان در واشنگتن فعالیت داشتند، از همکاری با ریاض، عقب نشینی کرده اند؛ چرا که این شرکتها در روابط عمومی و رسانه ها به نفع هر طرفی فعالیت می کنند که هزینه بیشتری بپردازد.

طبیعت سیاسی و قانونی واشنگتن اجازه می دهد تا امکان رقابت بر سر تاثیرگذاری بر تصمیمات امریکا در مورد مسائل مهم جهان، فراهم باشد و در همین راستا، فعالیت پدیده لابی ها و روابط عمومی، قانونی شده است. اصل جدایی بین دستگاههای صاحب قدرت، مانند کاخ سفید، کنگره، اندیشکده ها و رسانه ها، نیز در این مساله سهیم بوده و زمینه زیادی را برای تاثیر بر عملیات سیاستگذاری خارجی پیچیده در واشنگتن، ایجاد کرده است. در این میان، لابی های وابسته به عربستان سعودی، تلاش می کنند هر اقدامی در زمینه بهبود روابط بین آمریکا و ایران را ناکام بگذارند.

این در حالی است که گاهاً لابی های غیر رسمی نیز وجود دارند و بر همین مبنا، عربستان سعودی از لابی های رسمی و غیر رسمی تا حد زیادی استفاده می کند، که می توان خلاصه تحرکات آنها از سال 2010 را در خدمت این اهداف، ذکر کرد:

1-شکست دادن بهار عربی و حرکت به سمت مخالفت با دموکراسی عربی، ازادی ها و تنوع عقاید سیاسی، که برای تحقق آن، پژوهش ها و مقالاتی نوشته شد که بر این مساله تاکید می نمود:«اعراب آماده پذیرش دموکراسی نیستند.»

2-شکست دادن سیاستهای مربوط به بهبود روابط بین امریکا و ایران.

3- بد جلوه دادن گروههای وابسته به اسلام سیاسی بویژه اخوان المسلمین، در مجامع دولتی در واشنگتن.

4-تاکید بر اهمیت عربستان برای حفظ استقرار و ثبات در بازار جهانی انرژی.

مربوط پست ها

وارد حساب کاربری خود شوید

برای ثبت نام فرم های زیر را پر کنید

*با ثابت نام در وبسایت شما با سیاست نامه حریم خصوصیموافقت می کنید.

رمزعبور خود را بازیابی کنید

لطفاً نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای تنظیم مجدد رمز خود وارد کنید.